Filmen sågs på Internet av Jimmy på Thoméegränd 24 B i Östersund och av Robert på Ånäsvägen 42 i Göteborg.
Roberts betyg: 2+
Kommentar: En av de första blaxploitationfilmerna, enligt många. Melvin Van Peebles ligger bakom i princip allt utom foto - manus, regi, redigering, musik - och dessutom spelar han huvudrollen. Jag anar en handling i filmen; en svart man flyr - oftast joggande - från den vita orättvisan/rättvisan, gestaltad av korrupta poliser. Enormt krävande bildspråk. Ett febrigt kalejdoskop. Känns som att jag i stora delar är helt chanslös i att kunna vila i vad nuvarande scen har för relation till föregående och nästkommande. Till detta den dunkande funken, tjutljuden och den gåtfulla dialogen. Flippat, trippat och ganska flummigt. En hel del bilåkande, som sig bör, och lite stillbildsmedleyn. Dessutom en misstänker jag föregångare till förbokade misshandelsscenen i Superfly. I denna rullen är det en polischef som framhärdar över telefon till bilpatrullens komradio (hur det nu går till) att vittnet fått stryk, innan han fått det.
Denna filmen känns klart råare och mer svårtillgänglig än både Superfly och Mitt Namn Är Shaft, men vissa ingredienser delar de. Funken, slangen, uppkäftigheten. En "överdos av svart lidande".
"That's not him." (Efter att polisen slagit sig in och misshandlat en man. Lyfter upp hans ansikte och inser att det är fel snubbe).
"So what?" (Kollegans svar).
Denna filmen känns klart råare och mer svårtillgänglig än både Superfly och Mitt Namn Är Shaft, men vissa ingredienser delar de. Funken, slangen, uppkäftigheten. En "överdos av svart lidande".
"That's not him." (Efter att polisen slagit sig in och misshandlat en man. Lyfter upp hans ansikte och inser att det är fel snubbe).
"So what?" (Kollegans svar).
Jimmys betyg: 3-
Kommentar: "This film is dedicated to all the brothers and sisters who had enough of the man". van Peebles lånade ihop lite pengar från Bill Cosby och, under förevändning att han spelade in en porrfilm, lyckades hålla nere kostnaderna till denna rulle genom att anlita "svart" arbetskraft. Den gjorde dock succé i alternativa filmkretsar, drog in hela 15 miljoner dollar och blev startskottet för den så kallade blaxploitationrörelsen. Det börjar med att Sweetback (spelad av van Peebles själv) växer upp fort. Från ung tonåring på bordell till vuxen man bara under förtexterna. Han är grymt fåordig. Frågan är om han överhuvudtaget säger något annat än "fuck" i hela filmen. Å andra sidan är det en kille i badmössa i början av filmen som under en scen på, låt oss ett par minuter, max fem, säger mer än resten av filmens snack sammantaget. Sweetback är en ousider som blir förbannad och ger igen när två vita poliser misshandlar en svart man. Därefter följer en flykt undan lagen och han joggar sig genom stan, öknen och hela jävla filmen innan han hamnar på andra sidan mexikanska gränsen. Filmen är en yrslig mix av olika genrer, tekniker, exponeringar och ljud som gör att det inte går att vila ett ögonblick. Här är det bara att åka med. Svårtillgänglig som fan men mycket intressant. Dessvärre är det rätt låg kvalitet på ljudspåret och den är utan undertext så det gäller att vara uppmärksam.