Originaltitel: A Clockwork Orange (1971) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy på Regementsgatan 36 i Östersund och Robert på Södra Allégatan 2A i Göteborg.
Roberts betyg: 4
Kommentar: Slåss du för mycket, eller har du börjat slåss dagligen? Har du märkt att du inte bara våldtar kvinnor, utan också börjat döda dem? Då har vi lösningen för dig. I samarbete med inrikesministeriet har vi utvecklat ett antabus mot våld -och sexmissbruk. Preparatet intas optiskt via droppar. Om du är på väg att sparka, slå, knulla eller så - då! kickar illamåendet in! Vissa biverkningar kan förekomma; de vanligaste är att nionde blir outhärdlig och att du kan uppfattas som en inordnad samhällsmedborgare. Om du känner att du har tappat kontrollen är det vi som har tagit den. Slå till nu!
Visst står väl 2001-ett rymdäventyr i skivbacken? Stanleys fantastiska bilder, perfektionismens vackra sida. Det ryskengelska språket känns Monty Python. Visitationsscenen i fängelset så oerhört bra. Överkonstapeln gör den absolut bästa prestationen i den här filmen. Höghastighetstrekanten en pärla - vilken tid det måste tagit. Men är det bara jag, eller vem har klippt ihop vinglasscenerna mot slutet? Olika mängder vin i olika klipp. Stanley, för fan. Alex de Large inspirerade en handfull att våldta och döda. Travolta lockade ner hundratusentals ungdomar i discodansens fördärv. Travolta - de Large: 1-0.
Jimmys betyg: 4-
Kommentar: Jag får en känsla av att Clockwork Orange liksom pågår på en massa olika plan samtidigt, medan jag fastnar mellan våningarna. Jag tappar koncentrationen emellanåt och tyvärr blir filmen lite otydlig. Så mycket förstår jag att det är en samhällskritisk film men vad kritiserar den? Den samtida och framtida våldsromantiken, den statliga anpassningen, det politiska maktspelet, det statliga våldsmonopolet? Antagligen allting. Kanske är filmen som sin huvudperson Alex De Large (Malcolm MacDowell) som slår, sparkar och våldtar allt och alla utan egentlig orsak. MacDowell gör antagligen sitt livs största roll i den här filmen och lyckas bra med att få fram den psykopatiska karaktären vars största intressen är ultra-våld, pornografi och Beethoven. Jag vet egentligen inte vad jag ska tycka men det är uppenbart att det finns något i filmen som tilltalar mig. Det estetiska i både karaktärer och miljö som gör det omöjligt att riktigt tidsbestämma filmens handling fascinerar mig. Tydligen utspelar sig Clockwork Orange i en inte alltför avlägsen framtid vad nu det betyder (80-, 90-, 2000-tal?) samtidigt som mängder av artefakter och prylar placerar handlingen i en väldigt tidstypisk miljö. Kubrick leker med det estetiska på samma sätt som han leker med det rent filmtekniska. V i förevisas både super-speed-threesome och slow-mo-violence. Det finns något absurt och komiskt i hur karaktärerna porträtteras och agerar samtidigt som det är djupt obehagligt och krypande emellanåt. Dock är filmen på tok för lång. En halvtimme kortare hade inte skadat. Kanske hade den till och med blivit bättre. Skarpare. Mer koncentrerad. Lite mer tydlig.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment