Wednesday, January 13, 2010

Nr 176: Flykten Från Helvetet

Originaltitel: Suspiria (1977) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 3

Kommentar: Jisses amalia. En väldigt egen film. En väldigt speciell film. Mycket olika ljus i olika styrkor. Blixtarna knastrar och åskan går med jämna mellanrum. Scenen med skalpellen som försöker lirka upp haklåset är så utdragen att den blir komisk, likaså den mekaniska fladdermusen. Maskar droppar från taket i dansskolans elevrum. Det är en villervalla av mord och skrik. Mot slutet brinner hela skiten och det är väl det enda rätta antar jag. En del riktigt snygga miljöer, exempelvis simbassängen. Men jag hookar inte. Jag bryr mig inte. Skulle i och för sig vara nice att se nyinspelningen om den kommer. Vem får för sig att göra om den här? Varför?

Jimmys betyg: 3

Kommentar: Tredje skräckfilmen på rad och den här filmen blir jag fanimig inte klok på. Jag har nog aldrig sett något liknande. Kämpar och kämpar för att komma in i den, för att hitta något att hålla fast vid, men den glider liksom undan åt alla håll samtidigt. Exteriören är en dansskola där mystiska saker försiggår. Det finns en gnutta klassisk historisk häxkult inkastat, flickor som försöker undkomma mördare, regn, blixtar och dunder och gothiska miljöer. Och så musiken som i ena stunden låter som Mike Oldfields Exorcisten-soundtrack men snabbt övergår till en obehaglig ljudkakafoni levererat av det italienska progrockbandet Goblin. Kuriosa: en av eleverna Pat spelas av den svenska porrskådisen Eva Axén. Hon blir naturligtvis mördad.


No comments: