Saturday, January 9, 2010

Nr 172: Strictly Ballroom - De Förbjudna Stegen

Originaltitel: Strictly Ballroom (1992) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på SVT hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 2-

Kommentar: Moulin Rouge light, ej kokbar. Romantik, romantik. Färger, starka färger. Klipp, klipp. Jag känner inget. Jag ser inget. Jag hör inget. Den här filmen får mig att stänga av. Inte ens dansen är sevärd. Jag gillar ju dans. Vad är detta?

Jimmys betyg: 3-

Kommentar: Jag erkänner. Det är inte med helt rättvisa ögon jag bedömer den här filmen. Flera gånger upptäcker jag att ögonlocken har varit slutna både en och två sekunder för länge. Och det är inte filmens fel. Pastellrullen Strictly Ballroom håller tempot uppe sina dryga 90 minuter. Baz Luhrmann, som efteråt gjorde både Moulin Rouge och Romeo och Julia, håller sig även här till sitt fartfyllda berättande, sina rebellromantiska huvudrollskaraktärer och mustiga biroller men hur mycket jag än vill ryckas med så klarar jag det inte. Den är för puttenuttig och Luhrmann håller sig alldeles för nära ringside för att det ska bli någon riktig nerv i filmen. Tyvärr.

No comments: