Sunday, December 10, 2017

Nr 691: Ye Ban Ge Sheng

Originaltitel: Ye Ban Ge Sheng (1937) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube av Jimmy på Thoméegränd 24 B i Östersund och av Robert på Halsviksporten 3 på Styrsö.


Roberts betyg: 3

Kommentar: På en vind gömmer sig en snubbe i svart cape och extraknäcker som sångcoach. Han har huserat där i 10 år eller mer - vanställd av en syraattack vill han inte visa sig offentligt, vill inte visa sig överhuvudtaget, vill betraktas som död och glömmas bort. Men han glömmer inte själv sin älskade, och därför sjunger han vid midnatt, för att hon ska ana någonting, liksom glömma men ändå minnas. Lite Fantomen På Stora Operan, lite Elefantmannen, lite De Bestialiska.
Jag tycker att filmen är riktigt bra på sina ställen, men jag har betydande problem att hänga med i handlingen, mycket på grund av helt makabra undertexter. Dels försöker det ibland sättas nytt kinesiskt hastighetsrekord, men den stora tröskeln och samtidigt källa till stor underhållning är själva översättningarna. Vad sägs om ”In empty court there flies firefly flows, and in high pedestal there walksn foxs”. Man får liksom gissa sig fram, och ibland gissar jag nog ganska fel. Skulle gärna se om den här med ordentlig översättning. Scenen när bandagen åker av första gången är riktigt bra, bästa scenen faktiskt. Ve och fasa.

Jimmys betyg: 3

Kommentar: Ännu en del i det stora Fantomenskådespelet som började med Gaston Leroux' roman redan 1919. I Weibang Ma-Xus version är Fantomens skyddsling en ung manlig skådespelare istället för en kvinna som i den tidigare versionen. Det skapar mer komplexa relationer, en annan dynamik, tvetydig och intressant. Tyvärr så får vi gissa oss till dialogen på grund av den bristfälliga och förvirrande textningen men det verkar som att Fantomen, som egentligen är den före detta operastjärnan Song, vill föra ihop den unge mannen med sin egen förlorade kärlek men drabbas av svartsjuka när han inser att mannen redan är förlovad. Det är tysk expressionism så det spricker och även om kvaliteten inte är den bästa så är det ett mycket fint arbete med ljus och skuggor. Filmen har både fått en egen uppföljare och två nyinspelningar i Hong Kong. 

No comments: