Sunday, June 1, 2008

Nr 35: Veronikas dubbelliv

Originaltitel: La double vie de Véronique (1991) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på DVD av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och på internet av Robert i Visby.

Roberts betyg: 2+

Kommentar: Jag såg den först en gång och sen en gång till, men jag fattade ändå inte. En av dem dör i början, hon som gillar att sjunga. Innan dess har hon hunnit fotograferas från en buss av den andra utan att den andra vet om det. På slutet ser den första kortet och känner sig bekräftat dubbel. Innan dess har hon älskat med en snubbe. Fina dockteaterscener; de är faktiskt bäst i filmen. Skönt dovt ljus och långsamt tempo och hon är vacker och svår och musikstycket som är tema genom hela filmen passar perfekt till den här filmen. Dock ser jag mycket mer fram emot andra Kieslowskialster. Detta var en liten depårackare.

Jimmys betyg: 2+

Kommentar: Jaha. Nähä. Den här var inte så kul. Det var den inte första gången jag såg den heller. Krzysztof Kieslowski krystar fram ett kvasiintellektuellt drama om två identiska kvinnor som lever sina liv ovetandes om varandra. Den fantastiskt vackra Irène Jacob spelar både den franska Véronique och den polska Veronika men prestationsmässigt känns hon rätt slätstruken. Liksom filmen. Den är faktiskt ganska långtråkig. Det som ändå gör att jag inte somnar eller går därifrån är fotot; hur filmen leker med skuggor och den matta tonen. Det är snyggt. Musiken håller hög klass också även om det blir lite väl mycket moll och vemod emellanåt.

No comments: