Wednesday, March 9, 2011

Nr 282: Vinyl

Originaltitel: Vinyl (1965) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube av Jimmy på regementsgatan 36 A i Östersund och Robert på Mattssonsliden 10 i Göteborg.

Roberts betyg: 2-

Kommentar: Andy Warhols version av boken A clockwork orange, inspelad i The Factory som var namnet på Warhols studio på Manhattan, New York.
Enormt trist tillställning, orepad och vattnigt seg som ett övertuggat tuggummi. Öppnar med en utzoomning och jag räknar bara till ett enda klipp i hela filmen innan det på slutet är dags för en utzoomning till. Visserligen dåligt ljud och osynkat på You Tube, men hade det verkligen hjälpt med bättre kvalitet? 
"We´ll do whatever comes along", "Scum Baby", "The old up yours", "Why don´t you hit me?". Plus till vissa dansmoves, annars under tvåstrecket.

Jimmys betyg: 3-

Kommentar: Warhols fabrik. En fast kamera. En tagning. (Sägs det. Men jag tycker mig märka åtminstone ett klipp i filmen.) Homoerotisk sado-masochism. En apelsin med urverk. Det är en intressant tolkning av Anthony Burgess roman även om Kubricks version är bättre. Mycket bättre. Jag får starka vibbar av en annan undergroundfilm vi har sett, Scorpio Rising, gjord ett år tidigare men av någon helt annan. Det bästa i Vinyl är den svala Edie Sedgwick som mest sitter i ett hörn och är snygg.

2 comments:

Virrpanna said...

Hej,
Tack vare att ni länkar till filmerna ni ser så har jag sett dom också, så nu tänkte jag vara snäll tillbaka. Jag har precis sett Gå och se.
Filmen är i två delar och jag länkar till den första delen. Ni får nu göra precis vad ni vill =)

http://www.youtube.com/watch?v=5nlEB_lACqs&feature=related

* said...

Tack!
Kul att kunna hjälpa till!