Sunday, February 27, 2011

Nr 278: Den Vilda Planeten

Originaltitel: La Planète Suavage (1973) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i Utvängstorp.

Roberts betyg: 3+

Kommentar: Regissören René Laloux experimenterade med animering på 60-talet med de intagna på den psykiatriklinik han arbetade på då. Kanske fick ha redan då några uppslag till den här filmen. Förmodligen skulle jag uppskattat den ännu mer om jag sett den utan ljud; replikerna hjälper mig inte det minsta. När jag läser om handlingen i efterhand förstår jag ungefär en promille mer, men jag kapitulerar inför själva historien och lägger mitt tyckaomkrut på de fantastiska figurerna, varelserna, monstren - vad de nu än är. Den första attacken på de blå jättarna för tankarna till Gullivers resa i Lilleputtlandet. Meditationerna och telepatin känns som självklara ingredienser, och fredsuppropet på slutet punkterar mer än det förvånar.

Jimmys betyg: 2+

Kommentar: Den här animerade filmen utmanar invanda föreställningar och referensramar vad gäller tecknad film men fascinationen för de fantastiska figurerna räcker dessvärre inte för ett högre betyg. Jag fängslas föga av den obegripliga berättelsen och övertygas inte heller av den visuella experimentlustan. Det här är otillgängligt och ointressant. Laloux' psykadeliska sci-fi-pastell väcker dock minnen av en annan fransk tecknad barnserie från -70 och -80-talet som hette Det var en gång. Det var nog det bästa med den här filmen.


No comments: