Originaltitel: Человек с киноаппаратом (1929) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i Utvängstorp.
Roberts betyg: 4+
Kommentar: Som jag förstår det är det regissören Dziga Vertovs fru Elizaveta Svilova som har redigerat den här fantastiska effekt- och teknikresan. Jag skulle vilja påstå att det är hon som borde stå som huvudansvarig för den här rullen. Med alla tänkbara grepp, knep och tricks förvandlas till synes vardagliga Odessasekvenser till en svindlande färd med olika hastigheter, perspektiv och dimensioner. I flera sekvenser får tittaren följa vilka metoder mannen med filmkameran använder sig av när han filmar människor, maskiner, fordon och byggnader. Genom detta metagrepp får tittaren en förståelse för hur själva filmen är gjord, i alla fall delar av den. Det blir en slags bakomfilm i filmen. På samma sätt finns sekvenser som visar hur Svilova sitter vid klippbordet och redigerar. Detta ger ytterligare en dimension till filmen; den visar sin egen skapelseprocess, sin tillblivelse.
Mannen med filmkameran är späckad till bristningsgränsen med dubbeltrippelexponeringar, slowfastmo, splitscreens, tyska vinklar, stopmotion, stillbilder och jump cuts. Mina favoriter är:
* öppningsscenen när mannen med filmkameran riggar stativet ovanpå ett enormt kamerahus.
* scenen i ölglaset när mannen med filmkameran först är i glaset och sedan reser sig upp genom skummet.
* Planschen med The awakening of a woman som filmas i ett spegelglas - panorering - kameran filmar sig själv.
* Idrottsscenerna; allt från höjdhopp till fotboll med slow motionsekvenser som man ser på sportrepriserna idag.
* Scenen när mannen med filmkameran filmar gruvarbetare som drar kärror, där det klipps till en översikt som visar hur filmaren ligger på marken och blir överkörd av kärrorna.
Det har gjorts ett otal soundtracks till den här filmen. Det som vi såg, eller hörde, är specialskrivet av The Cinematic Orchestra till en visning av filmen i Porto när staden var europeisk kulturhuvudstad 2001. Materialet har den brittiska jazzelectrogruppen sedan turnerat världen över med och även broderat ut i nyare versioner. Finns på Spotify!
Jimmys betyg: 4+
Kommentar: Dziga Vertov undersöker filmteknikens alla möjliga vrår och skrymslen i denna visuella, närmast rituella, skapelse. Redan inledningsvis får vi veta att filmens ambition är att skapa ett verkligt internationellt filmspråk helt skilt från traditionellt teater- eller litteraturspråk. Därefter får vi genom kameraögat följa vardagliga händelser i ett häpnadsväckande montage där Vertov använder alla möjliga tekniker och effekter; dubbel och trippelexponering, slow motion, speed motion, fokus, delade bildytor, bildfrysningar och så vidare. Med en viss regelbundenhet får man även följa en kameraman (Vertovs bror) i olika situationer där han dokumenterar de händelser vi blir presenterade. De mest intressanta sekvenserna är hur Vertov utnyttjar spårvagnstrafiken som visuellt grepp samt avsnitten med idrotts- och fritidsaktiviteter. Det här är en oerhört intressant film som tänjer på gränserna för både film- och berättarteknik. Tyvärr blir det emellanåt en närmast besatthet att få med så mycket effekter som bara är möjligt. Det höjer dessvärre inte kvaliteten. Ändå är Mannen Med Filmkameran, med sin höga ambitionsnivå och sin revolutionära estetik, en fröjd att få uppleva.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
This is indeed an excellent film. I had forgotten some of the scenes you mention, but there are others worth mentioning. Personally I like the scene where he is riding a bike while filming, then chnaging the view so we watch him ride the bike. He looks so dedicated.
My version came with a different soundtrack. I will try to find the one you mention.
Post a Comment