Thursday, March 6, 2008

Nr 19: Kill Bill - Vol. 1

Originaltitel: Kill Bill: Vol. 1 (2003) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på DVD av Robert i Visby och Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 2-

Kommentar: Gäsp och usch. Efter den första logiska luckan - att Bill avbryter ännu ett mordförsök på The Bride i sjukhussängen på grund av nån slags ärotjoflöjt - låter jag den här filmen med alla sina karatesparkar, ljudeffekter (som förmodligen anses lustiga av de som delar Tarantinos intresse för gamla kung fu-filmer) och bitches långsamt singla ner i soptunnan med en uppriktig undran hur den här filmen kan platsa bland de 1001 jag måste se innan jag dör. Om jag ser nåt liknande igen dör jag. Av leda.

Jimmys betyg: 4-

Kommentar: Quentin Tarantino. I love him. I Kill Bill: Vol. 1 fortsätter han sin våldsromantiska estetik som han lagt grunden för i sina tidigare filmer men här skruvar han åt tumskruvarna ytterligare några varv. Möjligen är det det som sänker filmens betyg till en minus fyra istället för en fyra rakt av. Allt slaktande, blodsprut och lemlästande blir aningen tråkigt till slut. Visst är det mycket en film för nördar med sina referenser till andra filmer och sin uppenbara inspiration från 60-talets spagettivästerns och 70-talets kampsportfilmer men den håller ändå måttet rågat för den generelle filmälskaren genom sina fantastiska bildkompositioner, Tarantinos egensinniga berättarteknik och det specialkomponerade soundtracket. Uma Thurman gör rollen som The Bride riktigt bra.

No comments: