Monday, May 25, 2015

Nr 543: Laura

Originaltitel: Laura (1944) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på SVT/TiVo hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 2+

Kommentar: Laura Laura Laura. Två och halv månad sedan jag såg dig. Minns inte mycket, som vanligt. Nån satt i badet i början, satt där och skrev maskin. En sträv, Columboaktig privatdetektiv nystar i mordet på Laura, men är det verkligen Laura som mördats? Nej, det är det ju givetvis inte.  Minns golvklockan, ett hagelgevär till mordvapen, ansiktet bortskjutet - därav svårigheterna att identifiera offret. En känsla av att det är en smart film, men att den som i likhet med så mycket annat kräver en i alla fall för tillfället uppmärksam och intresserad publik.

Jimmys betyg: 2

Kommentar: Hmm, nja. Jag tänker att den här storyn hade kunnat berättats på ett mycket mer intressant sätt. Det är ett slags kammardrama i noir-stil där personporträtten är väldigt centrala vad jag förstår. Men antingen lyckas man inte skapa dessa karaktärer tillräckligt komplexa eller också är det något överspelat och krystat med dem. Hela historien kretsar kring Laura (Gene Tierny) som omges av den svala väninnan, den otrogne friaren, den paternaliske skribenten och den hårdkokte deckaren. Det hela är upplagt som ett Cluedospel som både handlar om att ta reda på vem som egentligen är mördad och vem mördaren är. Bra plot men filmen har ett slags långsamt forcerande som stör mig. Det skulle vara intressant att se en remake på den här, eller kanske se om den, för jag känner på mig att den har en hel del dolda kvaliteter.

No comments: