Saturday, May 23, 2015

Nr 542: Förspillda Dagar

Originaltitel: The Lost Weekend (1945) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på SVT/TiVo hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 4

Kommentar: Flaskan i ett rep hängande utanför fönstret. Bara de går snart så jag kan ta mig ett järn. Jag lurar iväg dem, jag måste vara ensam, måste ha en rackare. Sluta lägg er i. Lägg er i. Brorsan och flickvännen oroar sig för mig. Jag vill skriva min bok. Jag sätter mig här, redo för att skriva. Jag skriver titeln och vem den är skriven av, sen tar det stopp. Jag behöver en drink. Snart ska jag börja skriva. Jag ska bara ner till Nat´s först och ta en stänkare. Har inga pengar men får nog krita. Annas kan jag panta nåt, jag pantar skrivmaskinen. Nu vaknade jag på torken. BaksmälleRitz. Hang Over Plaza. Jag drar, dricker mer, hallucinerar, den gömda flaska i lampan. Nu pantar jag hennes rock, ska köpa en puffra och göra slut på mig själv. Hon övertalar mig. Jag ångrar mig, igen.

Jimmys betyg: 4

Kommentar: Billy Wilder skapade en vågad och nyskapande film om en alkoholiserad författare som kämpar med och mot spriten. Filmen utspelar sig under en helg där författaren Don Birnam (Oscarsbelönade Ray Milland) går genom alkoholistens alla stadier, förnekelse, lögner, storslagenhet, bakfylla, återställare, abstinens, jakten på pengar, stölder, delirium, avgiftning, självmordstankar, ånger. Det må vara koncentrerat och draget till sin spets men det skickligt och  annorlunda. Jag är övertygad om att Mike Figgis har sett den här filmen innan han gjorde den mycket mörkare Leaving Las Vegas 50 år senare där Nicolas Cage bestämmer sig för att supa ihjäl sig. Riktigt så modiga var inte Hollywood på den här tiden. Förspillda Dagar slutar naturligtvis lyckligt dessvärre.

No comments: