Monday, April 27, 2015

Nr 539: Illusionernas Stad

Originaltitel: The Bad And The Beautiful (1952) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på TCM/TiVo hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 2+

Kommentar: En ganska slät film. En av de där som gör mig lite förvirrad, to say the least. Hänger inte riktigt med, håller inte riktigt intresset uppe. Väntar på slutet. Blir aldrig överraskad, berörd, hajar inte till, tänker inte "åh fan". Jo, en gång, vid en scen i trappan, den var snygg. Äsch, det finns några bra grejer i filmen, men i det stora hela rullade den bara förbi. Dessutom är det andra gången vi ser den. Första gången var för något år sedan, men vi glömde lägga upp den på bloggen. Nu när vi såg den andra gången mindes jag ingenting förutom att de inblandade i början och slutet sitter vid telefonen och flashbackar sig igenom sin relation till uppringaren, som vill göra en sista film. Men de vägrar, efter alla svek och dubbelspel. Eller? Smygluren i sista rutan, är det en liten möjlighet att de ändrar sig och kör på?

Jimmys betyg: 4-

Kommentar: Andra gången jag ser den här filmen. Första gången gillade jag den men det skrev jag aldrig eftersom vi glömde bort att blogga om den. Den här gången gillade jag den också och det känns ju skönt eftersom det hade blivit väldigt konstigt annars. Illusionernas Stad har kallats den bästa Hollywoodfilmen om Hollywood. Det kan jag inte uttala mig om eftersom mina kunskaper om Hollywood är rätt begränsade men det är ett intressant grepp att visa branschen ur flera olika perspektiv; producentens, stjärnskådespelerskans, regissörens och manusförfattarens. Tydligen är den löst baserad på producenten David O. Selznicks liv i branschen. Selznick har vi ju tidigare stiftat bekantskap med genom filmer som Rebecca, Trollbunden, Borta Med Vinden och Den Tredje Mannen. Han samarbetade ju bland annat med både Affe och Welles och det finns tydligen blinkningar både till dessa och en del andra Hollywoodstjärnor i filmen. I mina ögon gör det filmen ännu mer intressant. Den vann fem Oscars, dock blev Kirk Douglas, som spelar huvudrollen som den hatade och storhetsvansinnige producenten Jonathan Shields, utan. 

No comments: