Friday, April 17, 2015

Nr 535: Sagan Om Ringen - Härskarringen

Originaltitel: The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring (2001) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på DVD hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 5-

Kommentar: Oh, så trevligt! Äntligen ser vi Ringenfilmerna. Och jag har nyss läst böckerna, på originalspråk, och för inte så länge sedan var jag på Nya Zeeland och vandrade längs Mount Dooms västsida. Innan vi började titta var jag skeptisk, eftersom jag i minnet hade förra upplevelsen av filmen, för kanske 10 år sedan, då jag inte alls gillade den. Men nu, med böckerna färska i huvudet och en möjlighet att hänga med i detaljhandlingen, är det riktigt spännande och imponerande att kolla. Jag gillar allt; balansen mellan specialeffekter och historieberättande, skådespeleriet, karaktärerna, musiken, miljöerna (som ofta stämmer väldigt väl överens med hur jag föreställt mig dem när jag läste böckerna) - allt är en väldigt fint avvägd rätt, dock serverad i en aning stora portioner; med det menar jag längden. Ibland försvinner energin lite i olika replikskiften, men inte alls på det sätt jag hade befarat, då böckerna är späckade med hither and thither och oändligt många högtidliga samtalspassager. Så filmen vinner över boken, och det ska bli ett sant nöje att fortsätta titta på de resterande två delarna. Alas!

Jimmys betyg: 5

Kommentar: Med väldigt höga förväntningar känns det tveklöst som att ringentrilogin är en av det här projektets stora upplevelser. Ambitiöst och storslaget rakt igenom. Peter Jackson har gjort en Tolientolkning nästan skrämmande lik böckerna, åtminstone bild- och upplevelsemässigt. Det är ett epos som innehåller allt en bra saga ska innehålla; rätt och fel, gott och ont, ljus och mörker, magiska miljöer, vackra landskap, allt rikligt kryddat med visuella effekter som stundtals tar andan er en. Brödraskapet med hobbiten Frodo i spetsen ska föra Härskarringen till den enda plats där den kan förstöras, mörkrets rike Mordor. Från alvernas magiska skogar till dvärgriket långt under bergen, kämpandes mot orcher, troll och vålnader. Ständigt sökande skydd från mörkrets härskare Saurons allseende öga. Ringen har en skrämmande makt över de som kommer i dess närhet och splittrar till slut Brödraskapet. Härskarringen är spännande och skrämmande och en fantastisk början på en underbar resa i Tolkiens värld.

No comments: