Friday, February 28, 2014

Nr 464: Ungkarlslyan

Originaltitel: The Apartment (1960) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Headweb hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 4

Kommentar: Jack Lemmon igen, som vi sett i I Hetaste Laget och Glengarry Glen Ross. Lemmon är här en kontorsråtta, C.C Baxter, som lånar ut sin lägenhet till cheferna på företaget när de behöver lite utrymme med sina älskarinnor. I gengäld avancerar Baxter i både rang och våningsplan, och blir samtidigt förälskad i hissoperatörskan Fran (Shirley MacLaine) som har en liten fling med en av cheferna. Efter en hel del förvecklingar och minsann ett självmordsförsök så får de båda varandra och filmen avslutas med ett älskvärt "Shut up and deal".
Filmen håller hög klass rakt igenom vad gäller det mesta; skådespeleri, övergångar, klippning, humor och spänning. Jag tänker på att vi såg det berömda stolpskottet Ingen Fara På Taket nyligen, en grovt överskattad film. Ungkarlslyan förtjänar verkligen sin plats i boken. Fingertoppskänsla i dialog och historieberättande. Gött.

Jimmys betyg: 4

Kommentar: Inspirationen kom från filmen Kort Möte men det dröjde ett drygt årtionde innan Billy Wilder kunde göra filmen Ungkarlslyan. Den amerikanska filmcensuren. den s.k. Motion Picture Production Code, hindrade honom från att göra en film som handlade om otrohet och prostitution. Trots detta kammade Ungkarlslyan hem inte mindre än fem Oscars. Inte minst för bästa film, bästa regi och bästa manus. Byråkraten Baxter (Jack Lemmon) hamnar i klistret när han börjar låna ut sin lägenhet till sina otrogna chefer och därför lyckas blir befordrad. Han blir naturligtvis kär i en av chefernas älskarinnor Kubelik (Shirley MacLaine) och förvecklingarna är ett faktum. Men det här är något annat än traditionell slänga-i-dörrarna-fars. Ungkarlslyan är en gripande satir, ett bitterljuvt drama, vackert filmad i svartvitt CinemaScope. Den kan beskrivas som en spark i skrevet på en kapitalism där den som har makt och pengar exploaterar den som inte har det men det är också en samtidskritik mot en amerikansk sexualiserad omoral. Oavsett vad så är det en skön och underhållande, skickligt gjord film. Fredagsmys på hög nivå.

No comments: