Sunday, February 19, 2012

Nr 346: Spelets Regler

Originaltitel: La Reglè Du Jeu (1939) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Headweb på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 2+


Kommentar: Ja, det tar bara några minuter innan jag tappar bort mig. I handlingen. Vem är vem? Jag antar att jag är allergisk mot franska gamla filmer. Det måste vara nåt psykiskt. Men det är roligt ibland med allt spring och hur de skjuter fåglar och kaniner och varandra där ute på landet. Edvin Ek har ju fattat bra mycket mer än jag, som jag minns det. Och de mekaniska speldosorna, de var roliga också.


Jimmys betyg: 3-


Kommentar: Det jag mest kommer ihåg av filmen är den farsliknande förvecklingsdramaturgin. Det är mycket spring i dörrar, mycket vänslande och en hel del medlande på det borgerliga godset där spelet utspelar sig. Filmen blev ett fiasko vid premiären och förbjöds kort därefter då den ansågs skada den allmänna moralen. 20 år senare mottog filmen internationella hyllningar vid filmfestivalen i Venedig och 2006 hamnade den i boken 1001 filmer du måste se innan du dör. Personligen hade jag kunnat vara utan den.

No comments: