Monday, August 2, 2010

Nr 221: Tider Skola Komma

Originaltitel: Things To Come (1936) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Internet av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i biblioteket på Villa val Lemme, Italien.

Roberts betyg: 2+

Kommentar: Öppningen är mycket bra. Rappt tempo i klippningen och många olika kamerapositioner som blandas; det känns fräscht - inte alls som den känsla jag har för äldre filmer med alldeles för långa och utdragna klipp. Staden Everytown puttrar över av löpsedlar med krigsrubriker, julrusningstrafik och marscherande skuggor. Krigsutbrottet är ett faktum och efter en flygduell med avslutande hostmonolog och självskott förflyttas vi till 1966 - krigsslutet är nära. Istället hotas Everytown av The wandering sickness. Människor som smittats rör sig zombieliknande på stadens gator och order kommer om att skjuta av de sjuka. Epidemin avtar och från och med här fattar jag ingenting. Men det byggs ett framtida Everytown, året är 2036, och några bra tomteverkstadsscener leder fram till det färdiga bygget. Väldigt underlig film, svår att titta på.

Jimmys betyg: 2

Kommentar: Ja, vad ska man egentligen säga om den här filmen. Ingen jävla aning. Så mycket förstår jag att det är en slags framtidsvision men så mycket mer fattar jag inte. De första 20 minuterna är okej och där lyckas jag ändå hålla ett visst intresse uppe men sedan tappar jag bort mig totalt. Vi slängs rakt in i andra världskriget i början av 40-talet (tänk på att filmen gjordes 1936), ett krig som varar i årtionden och som ödelägger stora delar av världen. Sedan följer ett slags moderniserande uppbyggande av en slags urban samhällsmiljö som jag har svårt att hänga med i. Filmen räknas tydligen som en av de första science fiction-filmerna och har inspirerat mängder av kommande filmer i genren. Kul. Men den blir inte bättre för det.

1 comment:

TSorensen said...

Helt enig. Filmen er interessant i starten med forudsigelsen af krigsudbrudet i 1940, men derefter er den bare underlig og uvedkommende.
Lyspunktet er den vilde rumdragt ca. midt i filmen.