Sunday, June 20, 2010

Nr 212: Dårarnas Paradis

Originaltitel: The Palm Beach Story (1942) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i Jaktsalen på Villa val Lemme, Italien.

Roberts betyg: 2-

Kommentar: Vissa rappa fina repliker, men i stort sett en helt oförståelig film. Jag läser om den på Wikipedia och får reda på att inledningen ska skildra de två tvillingparen på väg till, respektive hindrade från sitt bröllop. Är det på fullt allvar så att man förväntas förstå det genom att titta på den här filmen en gång? Jag rullar inledningen gång på gång för att försöka fatta, och till slut - tror jag - kopplar jag, men då gör det bara hela saken värre. I övrigt tågskott och en miljonärflirt som inte är helt olik den förra filmens - Pretty Woman. Klädshopping var ordet. Den så kallade punch linen på slutet med massbröllopet osar krystad förstoppning.

Jimmys betyg: 2

Kommentar: Här har vi en riktig amerikansk feelgoodfilm, producerad mitt under ett brinnande andra världskrig. Av det märks ingenting. Här är allt väldigt glättigt och ointressant, nästan lite
buskisaktigt. Ibland känns den som en parodi men jag vet inte på vad. Och jag vet ärligt talat inte alls vad den handlar om, om den handlar om något överhuvudtaget. Men jag gillar rappheten och den skruvade tågresan tillsammans med jaktlaget som super och skjuter vilt i restaurangvagnen.

No comments: