Monday, May 4, 2009

Nr 114: Jules Och Jim

Originaltitel: Jules Et Jim (1962) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy i Östersund och Robert på Södra Allégatan 2A i Göteborg.

Roberts betyg: 3

Kommentar: Jag läser lite om den Franska nya vågen som den här filmen ska tillhöra. En ganska kortlivad fräschör som bland annat förespråkade lågbudget, ut ur studion, använd befintligt ljud och ljus, jump cuts och brott mot traditionella regler som exempelvis 180-gradaren. Som jag ser det föddes en tvilling till vågen drygt 30 år senare som fick namnet Dogma.
Jules och Jim innehåller en hel del av franska vågor och är således inget traditionellt triangeldrama; inte förrän på slutet. De tre försöker älska och älska med varandra, men den ofrånkomliga urspårningen kommer alltid förr eller senare. Så också här. Jag ser mycket fram emot De 400 slagen, Truffauts och en av genrens mest uppmärksammade filmer.


Jimmys betyg: 3

Kommentar: Francois Truffauts triangeldrama Jules Och Jim efter en självbiografisk roman av Henri-Pierre Roché handlar om två polare, den tyske herr Jules (Oscar Werner) och den franske herr Jim (Henri Serre), som möter den livfulla och strålande Catherine (Jeanne Moreau) och kärleksdramat är ett faktum. Filmen är en berättelse om vänskap och om kärlek, det är en tragedi som ibland framställs som fars, särskilt mot slutet. Jag undrar varför och jag undrar varför alla franska sensuella kvinnor på film heter Catherine? Nåväl, den höll ställningarna de 100 min den varade men inte så mycket mer. Behöver se den igen känner jag.

No comments: