Tuesday, April 28, 2009

Nr 113: Moulin Rouge

Originaltitel: Moulin Rouge (2001) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy i Östersund och Robert på Södra Allégatan 2A i Göteborg.

Roberts betyg: 2+

Kommentar: Vid Maharadjan, nu känner jag för en liten sågning. Jag trodde jag skulle tycka om den här rullen, det har jag gjort förut vet jag. Men nu tycker jag bara att den är så seg och reverbprålig att jag nästan avlider. Hela filmen skulle kunna vara subbloggar till Bildt; alla dessa klipp, alla dessa färger, alla dessa tårar, alla dessa upprepningar av love love love. Ur var förnamnet, Vattnat var efternamnet. Pluset kommer endast av Maharadjans ansträngda skratt i slutet när ridån går upp och avslöjar turturduvorna. Det är stort. Nej, en lollylovesong ska vara högst tre och en halv minut. En lollylovefilm aningen längre. Jag undrar om jag känner på samma sätt för den här filmen som Jimmy känner för Grease? Vem skulle kunna svara på det?

Jimmys betyg: 4

Kommentar: Moulin Rouge är en två timmars musikvideo, en popquizkavalkad där den ena klassikern efter den andra radas upp som can-can-flickor på speed. Men jag gillar den. Jag gillar tempot och Baz Luhrmans mustiga vaudeville, en lek med såväl det visuella som det berättartekniska. Jag får faktiskt en del Amelie-vibbar. Man säger att Moulin Rouge knockade filmindustrin och publiken med sitt nyskapande tilltal och jag håller med. Det är svårt att säga att man sett något liknande innan denna. Historien är den klassiska olyckliga-kärleks-historien som går way back in history. Klichértad, banal och melodramatisk men spektakulär och sprakande. Moulin Rouge, platsen där allt tilldrar sig, är en miljö för promiskuös dekadens dit allsköns klientel i det parisiska 1890-talet söker sig för förlustelse. Där möts författaren Christian (Ewan McGregor) och glädjeflickan-med-skådespelardrömmar Satine (Nicole Kidman) och ljuv musik uppstår (Elton Johns Your Song). Men precis som i Luhrmans förra film Romeo & Julia så är ju inte kärleken enkel och det slutar med död och olycka. Ja, ni förstår grejen...
På med can-can-kjolen, lukta på absinthkorken och skruva upp Smells Like Teen Spirit, nu jävlar blir det åka av!

No comments: