Tuesday, July 15, 2008

Nr 44: Patton

Originaltitel: Patton (1970) IMDb Wikipedia
Filmen sågs av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i Utvängstorp.

Roberts betyg: 3

Kommentar: Det går åt en hel del stridsvagnar i den här närmare tretimmarsrullen. George C Scott gör ett enormt bra jobb i rollen som general Patton och fick en Oscar för det. Inte för att jag vet vem Patton var, men det känns som att Scott har hittat varenda nyckel till sin roll, jag får ibland för mig att det faktiskt är Patton som är med i filmen. Hade det inte varit för Scott hade jag slängt den här på tippen, inte alls för att den skulle vara dåligt gjord utan bara för att den inte intresserar mig överhuvudtaget. Det är massa snicksnack om att och hur man ska slåss och överleva för sitt land och krig och strategi och en stor slev av klassiskt amerikanskt översitteri. Patton var förmodligen helt sjuk i huvudet på sitt sätt och borde fått kramas lite extra i barndomen, ungefär som Hitler kan jag tänka.

Jimmys betyg: 3+

Kommentar: Det jag omedelbart kom att tänka på när det var dags att se den här filmen var 80-talets nöjesprogram Kryzz där Arne Hegerfors och Björn Skifs genom diverse teveklipp utmanade tittarna i kryss. När Dolly Parton figurerade i ett av dessa inslag spexade de käcka programledarna till det genom att kalla henne för pansargeneralens fru, där Parton då skulle läsas Patton. Föga roligt.
Patton
är en biografisk film där Geroge C. Scott gör en fantastisk rollprestation som pansargeneralen George S. Pattons öde i Nordafrika och Europa under andra världskriget. Öppningsscenen där han mot en gigantisk fond av amerikanska flaggan håller tal till soldaterna av tredje armén är en klassiker. Tyvärr lägger den inte ribban för resten av filmen. Intressant är dock att se en krigsfilm där strategier och byråkrati ges en framträdande roll istället för att endast visa masslakt på slagfältet. Pattons komplexa karaktär som såväl mordisk krigsmaskin och poet lyfts också fram på ett beundransvärt sätt.

No comments: