Saturday, July 18, 2015

Nr 553: Spindelns Strategi

Originaltitel: Strategia Del Ragno (1970) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 4

Kommentar: En alldeles enastående liten rackare signerad Bernardo Bertolucci. Suggestivt korsochtvärsande mellan och genom minnen, tankar, lögner och insikter. Fascismkritiken som en skavande sten i skon, men den tar aldrig överhand. Athos Magnani (Giulio Brogi) återvänder till omgivningarna och sammanhangen kring sin fars död, mord. Briljanta, ibland nästan omärkbara övergångar och ett långsamt, smygande, svepande kameraarbete. Brogi spelar både far och son, och det är i detaljerna man får reda på när han är den ena eller den andra. En film att återvända till.

Jimmys betyg: 3+

Kommentar: Boken förklarar filmen som en fragmentarisk konstfilm, näst intill omöjlig att förstå. Så är inte fallet. Det finns mängde av andra filmer i det här projektet som har lämnat mig med osäkerhet och oförståelse. Bertoluccis Spindelns Strategi har en relativt enkel handling, även om regissören naturligtvis bäddar in element som fram- och tillbakablickar, förbryllande karaktärer och överraskande vändningar. Det blir en estetiskt intressant film med snygga kameraåkningar och fina kompositioner. Jag blev varken hänförd eller knockad men det var en trivsam upplevelse. Helt enkelt.

2 comments:

Tova said...

Och nu såg jag att ni bor i Ösd, då har en bekant till mig, Kenneth Hedin berättat om er för mig förut när vi pratade om den här boken över en kopp kaffe.

1001 said...

Kenneth känner vi. Kul att ha honom som ambassadör för 1001-projektet.

Jimmy