Sunday, March 2, 2014

Nr 466: Caravaggio

Originaltitel: Caravaggio (1986) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på TriArt hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 3+

Kommentar: Fattar inte helt handling och relationskopplingarna, men det får väl räcka med att det känns lite spännande och invecklat. Konstnären Caravaggio lever rövare på olika ställen i Italien, men mest Rom om jag förstår det rätt. 1500-tal. Många av scenerna skulle kunna vara målningar, väldigt fint ljussatt och rena bilder. Festliga anakronismer duggar tätt; en moped, en miniräknare, en bil, en skrivmaskin, cigaretter, trafikljud. En söndagsrulle som avslutar vår intensiva filmvecka - en film varje dag i sju dagar. Härligt!

Jimmys betyg: 3-

Kommentar: Caravaggio ligger för döden i början av filmen. Oklart varför men filmen fortsätter därefter i tillbakablickar. Klassiskt grepp. Lika klassiskt som hans konst kanske. Vad vet jag. Jag kan inte helt ärligt säga att jag känner till särskilt mycket om Caravaggio även om det är nåt bekant över de målningar som visas i den här filmen. Jag vet inte särskilt mycket mer om honom efter att ha sett filmen heller. Men det är fina scener och det är roligt med moderna artefakter lite här och där. Jag tänker att Caravaggio säkert har visats som analysobjekt på någon konstlinje på någon folkhögskola någonstans. Jag undrar hur diskussionen gick. Eller nej, det gör jag faktiskt inte.

No comments: