Tuesday, March 6, 2012

Nr 349: På Blodig Mark

Originaltitel: Soldaat Van Oranje (1977) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Headweb hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 2


Kommentar: Regi: Paul Verhoeven. I rollistan: Rutger Hauer. Var har jag sett det förut? Jo, i Turkisk Konfekt! Vissa filmer kräver mer koncentration än andra. På blodig mark är förmodligen bättre än vad jag upplever den, men jag hänger verkligen inte med. Det är andra världskrig och holländare, motståndsrörelser och svek. Guus. Erik. Alex. Van der Zanden. Bollen passas vidare i vad som kunde varit ett anfall i fotbolls-EM. Den holländska drottningen finns med, jag tror hon befinner sig i exil i London under hela filmen. Början och slut knyts ihop av att hon landar på hemmaplan efter krigets slut. Då är Hauer pilot, typ. Nja. Skumpig musik och en väldans massa olika miljöer. Not in my book, som den här bloggens enda läsare skulle skrivit.

Jimmys betyg: 3+


Kommentar: Jag upptäcker att mina historiakunskaper om det andra världskriget vad gäller inblandade europeiska länder är starkt begränsade. Holland har till exempel legat helt utanför mitt perceptionsfält. (Det är för övrigt ett land som överhuvudtaget är mig ganska anonymt.) På Blodig Mark ger mig en gnutta insikt i landets roll gentemot den tyska ockupationsmakten och den holländska motståndsrörelsen. Berättelsen kretsar kring en grupp studenter som till början är ganska likgiltiga gentemot kriget men med tiden tvingas välja sida och fatta avgörande beslut vilket påverkar både deras vänskap och deras egna liv. Den har en spänning och nerv trots att den är ganska snabb och snäv i svängarna. Det gäller att hänga med som Nacka Skoglund skulle ha sagt.

No comments: