Sunday, May 30, 2010

Nr 209: Så Går Det Till I Krig

Originaltitel: The General (1927) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Headweb av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i Jaktsalen på Villa val Lemme i Italien.


Roberts betyg: 3

Kommentar: Lätt att bli mätt på alla tricks och handledsskott som återigen serveras av stenansiktet. Tågstuntsen är riktigt bra - jag inbillar mig att flera av dem inte ens skulle tillåtas idag. Stora maskiner och våghalsiga språng. Men till exempel skogspartiet med björnen och fällan känns tråkigt, onödigt. Slutet med den finfina bron för givetvis tankarna till Kwai, men de efterföljande stridsscenerna doftar även lite skön Griffith. Panoramabild med rök, explosioner och stora trupper som kolliderar. Och till slut får han sin riktiga uniform och kan svepa in sin käraste i sina tappra löjtnantsarmar. Honnör!

Jimmys betyg: 2+

Kommentar: Jag börjar kunna det här nu. ClownKeaton som hoppar och skuttar sig genom filmen, rakt över fiendens linjer för att hämta sitt stulna lokomotiv och ångar på i den fartiga fläkt vi känner igen från hans andra produktioner. Naturligtvis finns det en kvinna med i bilden. Lika passiv och tråkig som Keatons ansiktsuttryck. Naturligtvis lyckas han vinna hennes hjärta efter sina heroiska bedrifter. Kryddat med Keatonklassiska stunts och förvisso en schysst krigsstory (snabbt in, snabbt ut med soldaterna hack i häl... skulle kunna vara Rambo tänker jag nu) men utan att engagera i någon större utsträckning. Det här var sista Keatonrullen i boken och jag är nöjd med det känner jag.

No comments: