Saturday, December 5, 2009

Nr 166: De Misstänkta

Originaltitel: The Usual Suspects (1995) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 3

Kommentar: Ännu en film som jag minns som oerhört mycket bättre än vad den är. Återigen dominerar Benicio Del Toro med sitt fladdrande och sitt mumlande (Show me the keys, I´ll flip you). Det som på sin tid var en kolossalt hypad story känns idag lite seg, lite trubbig, lite trött. Karaktärerna känns inte så olika som de borde vara för att skjutsa fram berättelsen. Börja med slutet och sluta med början. Instick i förhörandet av Kevin Spacey; en polisstation med ganska dåligt spelande poliser. Visst håller filmen; det är en nice rulle, men den har inget i den här boken att göra. Och ärligt talat, varför har slutet en gång i tiden känts som helt grymt?

Jimmys betyg: 3+

Kommentar: De Misstänkta smakar hårdkokt machodeckare med tydlig eftersmak av film noir. Det är okej. Fräscht och mustigt med ett intressant upplägg. Men ändå är det mer husman än fest, den kostar aningen mer än den faktiskt smakar. Jag kan inte låta bli att undra om jag hade tyckt bättre om den om jag hade spisat den när det begav sig, med den hype som faktiskt omslöt filmen? Det får vi aldrig veta. Vad vi däremot får veta är vem Keyser Soze faktiskt är. Men jag har inte den blekaste aning om hur de kokade ihop det.


No comments: