Sunday, October 4, 2009

Nr 148: Scorpio Rising

Originaltitel: Scorpio Rising (1964) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 2

Kommentar: Mr Anger undergroundar fram en halvtimmeslång musikvideo med 50 och 60-talslåtar. En tidig, extended och minst sagt subtilare version av mtvkonceptet. Den här filmen får inte klorna i mig, jag känner mig ganska likgiltig inför den. Det är mycket nattgatubilder, läder och inklippta gamla filmpartier, som har tolkats och omtolkats på olika sajter, men jag blir inte nyfiken. Inte som när det gäller Mulholland Drive, eller Meshes of the afternoon. Dock blir jag intresserad av av Anger till en senare film - Lucifer rising - anlitade Led Zeppelingitarristen Jimmy Page att göra soundtracket. Efter tre års väntan kom det 25 minuter långa resultatet som Anger slängde i tunnan. En tidig Sverker, Anger.


Jimmys betyg: 4-

Kommentar: Jag fattar ingenting av filmen men jag älskar musiken, bara -50 och -60-talshits ("Blue Velvet", Devil In Disguise", "He's A Rebel", "Party Lights" osv osv) rakt igenom denna halvtimme som är ett visuellt collage
över raggarkultur, motorolja, läder, framväxande ungdomskultur, och medial populärkultur spetsat med inte så lite S/M- och homoerotiska inslag. Det är något fräscht och punchigt över Kenneth Angers undergroundresa i ett MTV-landskap långt innan begreppet ens var uppfunnet. Bild- och ljudkvaliteten i den webstreamade versionen var tyvärr inte den bästa vilket drog ner totalupplevelsen men samtidgt gav mersmak... både att se den här filmen igen men också till Angers övriga verk.

No comments: