Thursday, August 27, 2009

Nr 138: Fanny & Alexander

Originaltitel: Fanny & Alexander (1982) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 4

Kommentar: Sven Nykvist minsann. Ljussättningsgeni minsann. Vita tavelbilder, röda, rörliga fotografier. Värme, kyla, ljummet. Aldrig en droppe fel, bara vid alla blixtscener. Jul i en timme. Håll käften, underbart.
Gengångande Edwall superbt ljusklädd och på distans med ledsna ögon. Jan Malmsjös biskop så stramt otäck, exakt tortyr. Alexander på audition: "Jag dödade min morfar". Hoppigt med gömkistan och var är barnen egentligen? Vilse bland marionetterna, lyckligt slut. En av Ernsts bästa.

Jimmys betyg: 4+

Kommentar: Den här var bra. Bergmans bästa? Har sett teveversionen någon gång. Den är längre, fylligare, mer uthållig på något sätt. Och Börje "håll käften" Ahlstedt får mer utrymme. Det är bra. Det här tretimmarseposet känns stundtals lite rumphugget. Men jag gillar julfirandet första timmen, och jag gillar Jan "Gud välsigne vår lilla familj" Malmsjö, och jag gillar Allan "spöket" Edvall... jag gillar nog det mesta med Fanny & Alexander. Ett mästerverk signerat en mästare.

No comments: