Sunday, April 13, 2008

Nr 26: Spring Lola

Originaltitel: Lola rennt (1998)
Filmen sågs av Robert i Visby och Jimmy i Östersund.

Roberts betyg: 4-

Kommentar: Tysk höghastighetsrulle. Tre lite olika scenarion med tre olika utgång. Alla tar avstamp i Lolas tjugominutersjakt på 100.000:-. Hon springer bra. Små detaljer ändrar framtiden i varje scenario. Fjärilsvingarna som blir en orkan. Tycker mycket om snapshotberättelserna som fälls in vid några tillfällen. En serie bilder beskriver livshistorier om människor som springs förbi. Filmen är 1.17 och det är på håret att den orkar fram. Jag skulle gärna se att introna till varje scenario kunde klippas ner. Jag tycker filmen bromsas upp av att man vet vad som kommer hända den närmsta minuten, innan det nya spåret kopplas på. Men sen körs det så det ryker.

Jimmys betyg: 3+

Kommentar: Jag har sett filmen ett par gånger men jag minns aldrig riktigt vad den handlar om. Det blir en överraskning varje gång. Det är bra. Ploten är däremot vansinnigt enkel - Lola ska hjälpa sin kille med en skuld och kämpar mot klockan för att hinna rädda honom - men formatet känns däremot riktigt fräscht. Det är fascinerande hur mycket information filmskaparna
lyckas få in om Lola, hennes pojkvän, hennes familj och de människor hon möter när hon springer genom stadens gator med tanke på den extremt korta tiden för att vara en långfilm. Dessutom utspelar sig samma handling tre gånger med varierande utgång. Jag gillar den här. Tysk turbo!

No comments: