Tuesday, July 14, 2020

Nr 832: Saragossamanuskripten

Originaltitel: Rękopis znaleziony w Saragossie (1965) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Eastern European Movies av Jimmy på Thoméegränd 24 B i Östersund och av Robert på Ånäsvägen 42 i Göteborg.


Roberts betyg: 4-

Kommentar: Om att stöta på sin egen historiska framtid i en uppslagen bok, ligger där och väntar mitt under brinnande krig. Berättelsen börjar, berättas av en, tas över av en annan, snirklar sig in och ut ur vrår, långt tillbaka, plötsligt i närheten igen. Flashback i flashback i flashback. Som en spegelboll i en spegelsal. Reflektioner skjuter ut åt alla håll. Fantastiskt roligt ibland, överspelandet och snubbeltrampen, mjuggminerna och lurblickarna, de artiga värjduellerna och lyteskomiken. Monty Pythonfeeling. Skrattar högt åt särskilt Pacheco, han känns som en blandning av Jerzy Balowski i Hemma Värst, Zed i Polisskolan 4 - och lite Chewbacca. Mer eller mindre obegriplig plot och känner mig i vanlig ordning ställd off side - även mot slutet där det ändå verkar som att hela pussellabyrinten förklaras? Känns lite som att lyssna på några som drar ett komplicerat skämt som de alla fattar internt, men som för en utomstående ter sig yxskaft. Tur då att det finns mycket bildhumor också. Och en väldigt fin spegelbildsscen på slutet. Har nog heller aldrig upplevt så mycket "färg" i en svartvit film. Väldigt sköna och långsamma kamerarörelser på sina ställen. Filmen bygger på en bok som jag inte kommer läsa. Allez!

Jimmys betyg: 3+

Kommentar: "Nobody expects the Spanish Inquisition". Saragassomanuskripten är en slags Odysseusfärd med Tusen Och En Natt-vibbar. Surrealistiskt, absurt och fantasifullt om berättandets ädla konst. Vi är i Spanien under Napoleonkrigen och mot slutet av inkvisitionen. Inledningsvis hittas en bok som liksom berättar sig själv i sammanlänkade tillbakablickar i en ytterst märklig och komplicerad intrig. Vår hjälte kommer till två arabiska incestuösa systrar som förför honom. Moraliskt förfall och han vaknar sedan upp övervakad av hängda män och mängder av dödskallar. Han kommer till en eremit och dennes besatte tjänare. Han berättar historien om sin familj. Pappan som blev nedstucken i en duell men överlevde tack vare en vacker kvinnas försorg. Bröllopsnatten som tillbringades i en översvämmad sängkammare och Alfonses, vår hjältes, födelse nio månader senare. Den besatte tjänaren Pacheco berättar sin historia. Förälskelsen i sin styvmors syster Inezilia. Faderns nekande: "Det är inte bra för en far att vara svåger med sin egen son". Styvmoderns däremot entusiastiska angelägenhet om att svärsonen ska bli hennes systers älskare. Den erotiska menage á troisen upprepar sig och tjänaren vaknar upp övervakad av hängda män som sliter ut ögat på honom. De gör honom dessutom besatt av Satan. Vår hjälte fortsätter sin resa och blir tillfångatagen och torterad men räddas av de arabiska systrarna. Återigen vaknar han upp bland hängda män och dödskallar. Jag tänker på Måndag Hela Veckan. Han slår följe med en mystisk kabbalist med gigantiska fjädrar i hatten och här slutar första delen. I andra delen anländer de till mannens hem där vår hjälte Alfonse hittar spåboken som inleder hela filmen. Ett resandesällskap kommer på besök. Ledaren berättar sin historia som är en historia i någon annans historia som berättas av någon annan som innehåller ännu en berättelse. Det tar i princip hela den andra delen av filmen. Sångaren i Grateful Dead, Jerry Garcia, utsåg denna till hans favoritfilm, dock en förkortad version. Hur hög var han då undrar jag? Å andra sidan medverkade han och Scorsese och Coppola till att den kunde iordningsställas till sin ursprungliga längd på ca tre timmar. Jag antar att vi får lyfta på fjäderhatten och tacka för det.

No comments: