Friday, July 10, 2020

Nr 831: Järnmannen

Originaltitel: Człowiek z żelaza (1981) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Eastern European Movies av Jimmy på Thoméegränd 24 B i Östersund och av Robert på Ånäsvägen 42 i Göteborg.


Roberts betyg: 3

Kommentar: Uppföljare till Marmormannen, och ca 1 h 45 min in i filmen är man i en scen tillbaka i korridoren där den filmen slutade, där Birkuts son Maciej och filmaren Agniezska skrider fram med nån slags vilja i blicken.
Men i Järnmannen är det radiojournalisten Winkel som får nåt uppifrånuppdrag att typ smutskasta numera hamnarbetaren och strejkledaren Maciej. Tror jag. Känner mig enormt oinspirerad när jag ser den här filmen och sitter mest och funderar på kollektivism, individualism, socialism, kommunism och liberalism. Fastnar i ismnätet. Spritförbud, telefonförbud, strejkförbud, blockader. Staten som en tvångströja, både hindrande och skyddande. Hamnarbetarliv matter! Inte samma gripande nerv som i Marmormannens renare perspektivförflyttningar.

Jimmys betyg: 3+

Kommentar: Järnmannen har tyvärr inte samma exakthet, inte samma engagerande envishet som Marmormannen men det är inte dåligt för det. I Marmormannen är det den kvinnliga filmstudenten som gräver sig genom historien för att hitta sanningen. I Järnmannen är det en medelålders manlig och alkoholiserad radioreporter som, vad det verkar, motvilligt får uppgiften att hitta tvivelaktig information om strejkledaren Maciek, son till den förra filmens legend Mateusz Birkut (och samma skådespelare Jerzy Radziwiłowicz). Vi är i hamnkvarteren i Gdansk, det är 1980 och det är fackföreningen Solidaritet som leder strejken. Vi får, återigen i tillbakablickar, veta att Birkut dödades vid strejken i Gdansk 1970, tio år tidigare, något som också antyds i förra filmen. Macieks tjej är Agniezska, filmstudenten, som numera sitter fängslad. Att Wajda vill skildra avgörande politiska skeenden i den polska historien är uppenbart, och han lyckas bra med det. Men han drivs inte bara av en ideologisk strävan att skildra utan också att kommunicera dessa skeenden, att göra sig till tolk. Där ligger både hans styrka och kanske också hans svaghet. Oavsett vad så visade ju ändå det kommande årtiondet att fackföreningen Solidaritet faktiskt lyckades att fälla den polska kommunistregimen, naturligtvis med stark påverkan av Östblockets totala upplösning. Solidaritets ledare Lech Walesa medverkar som sig själv i filmen med den största pennan jag någonsin har sett, på film eller i verkligheten. Den pennan skrev historia.

No comments: