Sunday, December 27, 2015

Nr 606: Jedins Återkomst

Originaltitel: Star Wars Episode VI: Return of the Jedi (1983) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på VHS hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 3+

Kommentar: Decemberöverenskommelsen Dag 27: Ny film, ny regissör - Richard Marquand fick förtroendet denna gång efter att både David Lynch och David Cronenberg tackat nej. Dags att bygga en ny Dödsstjärna, större och farligare än den förra. Det slår mig under filmens gång att jag inte riktigt förstår vad det är som står på spel. Rebellerna slåss mot den onde kejsaren, men vad är det han försvarar? Rymdimperiet? Vad gör han med det liksom, eller vad är det han gör som kräver rebeller? Jag måste ha missat nåt väsentligt, kanske är det för att vi tittar på VHS (!) utan text, bara det en fantastisk nostalgitripp. Tack för det Jamie Noakes! Senast jag kollade på video i det här projektet var för fem år sedan då jag såg Förbjuden Värld i Italien.
Detta är den gröna filmen av de tre, mycket skog och luftskotrar som kraschar in i träd. Mycket nallebjörnar och gulliga läten. Mycket äventyrsrepliker, tillfångataganden och en hel del brådska. Kejsaren får en hel del bildtid, och Vader dör i sin sons armar. Sonen som är bror med Leia. Grekiskt igen, härligt.
Så, det är nästan 40 år sedan första filmen kom ut. Jag är snart 40 år, och jag planerar att inom väldigt kort gå på bio och se den nyss utkomna sjunde delen av Stjärnornas Krig; The Force Awakens. Ska bli intressant att se vad plotten är, och hur specialeffekterna har uvecklats. Jag läser att det finns planer på ytterligare två filmer (2017 och 2019) och inte ens Yoda kan nog säga var eller om den här stjärnkrigsresan slutar. Har det funkat i 40 år så lär det funka i 40 till. Kanske sitter vi där, jag och Jimmy, om 40 år och plöjer tolfte utgåvan av 1001 filmer du måste se innan du dör, och har precis tuggat i oss Star Wars: Episode 37 - Third Return Of Princesss Yoda. May the force be with us i så fall.

Jimmys betyg: 3+

Kommentar: Upplösningen. Den nedfrysta Han Solo har lämnats till maffiakungen Jabba The Hutt på grund av ouppklarade affärer. Resten av sällskapet sluts upp i Jabbas borg för att rädda sin kompis. Efter diverse missöden lyckas man tina upp Solo, strypa Jabba och spränga en del andra av maffiahovet i bitar. Luke blir en fullfjädrad jediriddare och får dessutom veta att han har en syster. Är det inte prinsessan Leia minsann? Yoda går till sista vilan i den aktningsvärda åldern av 900 år. På månen Endor möter man Ewokerna, som för övrigt fick egna filmer efter Star Wars-succén. En ny Dödsstjärna håller på att byggas men naturligtvis sprängs även den i bitar. Darth Vader tar av sig masken, dör och står, som Anakin Skywalker, sida vid sida med sina forna kompisar Obi-Wan Kenobi och Yoda. Jedins Återkomst är i mitt tycke den svagaste av de tre filmerna. Nog för att det mesta har utvecklats sedan första filmen men tyvärr verkar man vilja tillgodose en alltför stor målgrupp. Gulliga nallebjörnar och trista skämt blandas med familjedrama och monsteraction. Lite för mycket familjematiné för min smak. Men Star Wars är Star Wars och kommer alltid vara Star Wars. Och sagan fortsätter. Nu med Episod VII på biograferna. Det är underbart.

No comments: