Tuesday, December 8, 2015

Nr 587: Tongues Untied

Originaltitel: Tongues Untied (1991) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 3+

Kommentar: Decemberöverenskommelsen Dag 8: Black gay society; ett begrepp som väcker funderingar. Vad är det egentligen? Vilka ingår i det? Vilka vill ingå i det? Semidokumentär; ett uttryck som väcker funderingar. Semi som i halv? Semi som i nästan? Semi som i blandad? Blandad med vad? Tyvärr går det mesta av det vokala innehållet mig förlorat på grund av dålig kvalitet och avsaknad av undertexter. Men det visuella är ändå det som biter tag. Närbilder av män som verkar vilja säga något. En slags mild och välanrättad desperation. Rappoesi. Snap your fingers.Tredje filmen i Decemberöverenskommelsen där en snubbe visar kuken.

Jimmys betyg: 4-

Kommentar: ”What are you first, black or gay?” Marlon Riggs gränsöverskridande semidokumentär Tongues Untied tar bladet från munnen och synliggör ett dubbelt utanförskap när den träffsäkert och innovativt ger röst åt svarta homosexuella män. Filmen innehåller även en hel del humor och populärkulturella referenser. Snap-skola. Voguing, Dans. Spoken word. Men alltid omhuldat av ett allvar. ”Don’t mess with the snap diva.” I ett avsnitt ger filmen även en känga åt homofobin i svarta filmer och jag måste erkänna för mig själv att även jag har skrattat hysteriskt åt Eddie Murphys Raw. Skrattar jag åt den förlöjligande bilden av svarta bögar eller intalar jag mig själv att jag skrattar med dessa? Borde jag skämmas? Vad finns det mellan raderna? Det är skickligt hur filmen synar samhällets sömmar och gör identitetspolitik av samhällskritiken. Tyvärr är versionen vi ser textad på nåt slags akrylliskt språk och dessutom av en rätt dålig kvalitet så mycket av poesin går helt förlorad. Jag förstår att det är en viktig del av filmen. Jag har ändå inga problem att placera den här filmen över fyra-strecket. Det är en viktig film som underhåller och engagerar och dikten mot slutet av filmen representerar på ett bra sätt vad det handlar om; ”Now we think as we fuck”.

No comments: