Tuesday, December 22, 2015

Nr 601: Herrar Föredrar Blondiner

Originaltitel: Gentlemen Prefer Blondes (1953) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på DVD hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 2-

Kommentar: Decemberöverenskommelsen Dag 22: Redan öppningsscenen gör mig loj och uppgiven. Medioker sång och dans. Halvtafflig koreografi. Och sen fortsätter det med diamanter, bystskakningar och den ena hänförda mannen efter den andra, så fort hon visar sig, Marilyn. Jag vet inte jag, i mina ögon är hon extremt överskattad. Men olympierna i hudfärgade kalsonger var minst sagt oväntade. Även i denna figurerar dubbdrottningen Marni Nixon bakom de högsta tonerna. Lite Milli Vanilli-feeling på det. Nämnde henne i My Fair Lady, som jag gav ett högt betyg. Underligt, trodde inte jag gillade musikaler? Tre skorstenar på båten över Atlanten. Snart är det dags för fyra.

Jimmys betyg: 2

Kommentar: Jag räknar till fjärde filmen med Marilyn Monroe i det här projektet. Från ganska anonyma men rätt okej biroller I Asfaltens Djungel och Allt Om Eva till lysande stjärna i I Hetaste Laget. Nånstans däremellan gjordes den här musikalen tillsammans med Jane Russell. Och även om jag kan förstå att filmen rönte stor framgång när det begavs sig, och kanske att den dessutom provocerade en del genom sina vågade och starkt sexuella anspelningar, så är det så mycket i här som jag bara inte klarar av. Jag funderar till exempel på om det det faktiskt är från boken av Anita Loos som ligger till grund för musikalen som ligger till grund för filmen som begreppet dum blondin kommer och jag retar mig på hur filmen utnyttjar detta så fånigt, så tramsigt, så förlöjligande. Däremot finns det några scener som räddar den här filmen från ett rejält bottennapp. Numret när Jane Russell sjunger Anyone Here For Love omringad av halvnakna muskulösa gymnastikolympier som träningsdansar vid fartygspoolen är vansinnigt bisarr och alldeles underbar. I scenen med Diamonds Are A Girls Best Friend hamnar jag plötsligt i Madonnas Material Girl-video. Igenkännande och snyggt rött på rätt sätt.

No comments: