Sunday, March 29, 2020

Nr 812: Super Fly

Originaltitel: Super Fly (1972) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Google Play av Jimmy på Thoméegränd 24 B i Östersund och av Robert på Ånäsvägen 42 i Göteborg.

Roberts betyg: 2

Kommentar: Andra blaxploitationrullen i projektet, den första var Mitt Namn Är Shaft. Kokainlangaren Youngblood Priest (Ron O'Neal) glider runt i Harlem och siktar på en sista stöt som ska ta honom till det goda, avslappnade livet bortom droger och brottslighet. Mycket gatuslang, många besvärande tystnader mellan de överspelade replikerna. Mycket soulfunk av Curtis Mayfield. Många scener på bilåkning. Lite fantastiskt dåligt teaterblod. Bästa scenen, smartaste scenen, tycker jag är när man får se hur polisen ringer in en skadad person och begär ambulans, innan de har slagit honom. Knogjärnet i handen som en förvarning. Mitt i filmen en flera minuter lång stillbildsväxlande sekvens till musik. Där ser man.

Jimmys betyg: 2

Kommentar: Jag har skrivit två saker om den här filmen. "Priests rakning alltså!" (Jag måste ju ha fascinerats över den på nåt sätt) och "Fliphoppet över stängslet i den inledande jakten" (Antagligen nåt jag skrattade åt). Men det var ju synd att jag inte skrev ner mer för jag minns inte mycket alls av den här filmen. Jag går till boken för vägledning. Aha, en av de mest älskade i blaxploitation-genren. Där ser man. Svängig funk med Curtis Mayfield. Jo, men det minns jag ju nu. Till och med ett slags liveframträdande också va? "Pusherman". Knarkaffärer och machoideal. Ungefär så. Och så nånting om att nästan hela filmteamet bestod av svarta och att filmen var den första som enbart finansierades med "svarta" pengar. Fyndigt. Måste nog se om den och förhoppningsvis pressa upp betyget något. Black lives matter.

2 comments:

Henrik P said...

Grymt! Har varit sugen på att se denna. Är fortfarande sugen efter att ha läst recensionen.

Robert said...

Ya man! Det är bara att flukta. Kan också definitivt rekommendera Sweet Sweetback's Badassssss song, som vi såg efter denna. /Robert