Friday, August 7, 2015

Nr 559: A Chinese Ghost Story

Originaltitel: 倩女幽魂 Ch'ien-nü Yu-hun (1987) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 2+

Kommentar: Det är ju verkligen en humörberoende sport det här med att kolla på film. Igår var jag trött som en traktor när vi kollade den här Hong Kong-rullen, och jag är helt och hållet medveten om att jag inte gör den rättvisa med det här betyget. Men så är det, ibland stämmer inte frekvenserna. Det finns definitivt kvaliteter i filmen, i hur den berättas; det känns ovant och kanske är det så at orken inte fanns där för att hänga med i svängarna bland sjalar, spöken, besvärjelser och utrop. Det här är verkligen en av de filmer i projektet som jag skulle velat haft lite handledning inför, under och efter för att uppskatta mer. Kanske borde vi läsa på lite mer inför vissa filmer? Låta det ta lite längre tid att uppleva? Vi har hittills haft nån slags bild av att filmerna ska ses ungefär självstående och bedömas utefter det. Det är givetvis en omöjlighet, eftersom allt man sett och ser bildar grund för nästa upplevelse, men strävan har funnits där. Det är mest av allt en fråga om tid känner jag. Tid och logistik, vi är ju två om det här projektet, och det ska samsas med jobb, relationer, resor, andra intressen, årstider och livet i stort. Hade jag kunnat trycka på en knapp just nu, som skulle ta mig till Ingmar Bergmans biolada på Fårö, och att jag skulle få stanna där resten av mitt liv och bara kolla på film, läsa om film, kanske göra lite film, men att det var det jag skulle få ägna resten av dagarna åt, inget annat - då skulle jag trycka på den knappen. Och den knappen går ju faktiskt att uppfinna, skapa själv. Nåväl, i all min oförståelse känner jag att det finns mycket mycket mer i den här filmen att upptäcka och beundra. Men jag antar att det får bli när jag flyttat till Fårö.

Jimmys betyg: 2-

Kommentar: Fantasygenren har egentligen aldrig varit min melodi. Det finns dock undantag. A Chinese Ghost Story är dessvärre inte ett av dessa. Jag försöker tränga in i filmen, bli engagerad, berörd men ju mer jag anstränger mig desto mer tappar filmen. Här blandas det friskt mellan humor, romantik, klassisk skräck och asiatiska myter a'la Hsia Nu eller Crouching Tiger, Hidden Dragon och det är uppenbart att det inte funkar för mig. I sina sämsta stunder är det som en gapig parodi på något helt obegripligt, i sina bästa stunder en visuell upplevelse i magi och akrobatik som tyvärr inte kommer till sin rätt i den dåliga YouTube-kvaliteten. Regissören Ching Siu-tung har en film med i boken och jag undrar om det kanske är en för mycket.

No comments: