Saturday, February 11, 2012

Nr 345: När Lammen Tystnar

Originaltitel: The Silence Of The Lambs (1991) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på DVD hos Anna i Brevåg, Lit.

Roberts betyg: 4


Kommentar: "Good evening Clarice", säger seriemördaren och kannibalen Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) milt när FBI agent Sterling (Jodie Foster) kommer på besök i specialfängelset för att försöka få Lecter att hjälpa henne med i jakten på en annan mördare - Buffalo Bill. Det utvecklas till ett spel mellan Lecter och Sterling som Lecter njuter av, och som tvingar Sterling att möta sina undanträngda barndomstrauman. Bra redan från första scenen med den uppåtkämpande pyjamasklädda lilla flickFoster i en lummig, dimmig och fågelkvittrande träningsbana. På väg mot utveckling, mot itutagande. Hopkins så lysande, så lysande som Lecter; äcklig, allvetande, beräknande, psykopatisk. Mindes scenen där FBI bryter sig in i huset som mycket bättre och tätare, som att jag faktiskt gick vilse, men denna gång var den närmast klumpig. När lammen tystnar och karaktären Hannibal Lecter föregicks av Röda Draken, från 1986. Hur jag än försöker får jag inte riktigt ihop det nystanet med remakes och uppföljare, men kanske fortsätter jag mitt sökande, kanske nästa gång jag har en god vän till middag.


Jimmys betyg: 4


Kommentar: Hannibal Lecter blev Hannibal the Cannibal med hela biopubliken efter När lammen tystnar, den enda skräckfilm som vunnit en Oscar för bästa film. I och för sig skulle jag inte kalla den en skräckfilm i ordets egentliga bemärkelse, däremot använder den en subtil, psykologisk och nervkittlande dramaturgi som är både spännande och skrämmande. Jodie Foster är mycket bra som FBI-agenten Clarice Sterling men Anthony Hopkins glänser som den smått bisarra men otäcke massmördaren och kannibalen Hannibal Lecter. Filmen blir inte bättre med åren men den ursprungliga känslan sitter kvar. När lammen tystnar är en given film i det här projektet!

No comments: