Tuesday, May 10, 2011

Nr 300: Älskande Par

Originaltitel: Älskande Par (1964) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Headweb av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert på 9 Avenue Hector Berlioz i Juan les Pins, Frankrike.
 
Roberts betyg: 4

Kommentar: Jag befinner mig i närheten av Cannes när jag ser den här filmen, och det var också här den skapade något slags rabalder när den visades på filmfestivalen - jag antar att det var 1964. Mai Zetterling har gjort film av Agnes von Krusenstjernas sjudelade romansvit Fröknarna von Pahlen. Tre kvinnor på samma BB. Olika bakgrund och öden, men sammanknutna av den mest firade av fruktbarhetstraditioner; midsommar. Agda, Adéle och Angela. Fråga mig nu så skulle jag inte kunna redogöra för vem som var vem eller vem som spelade vem, men Harriet Andersson är med. Och Jan Malmsjö som redan på denna tiden kunde konsten att skådespela, men inte en replik, inte en gest når fram till mig med en känsla av autensitet.
Persongalleriet är rikt, för rikt för att jag ska kunna hålla reda på alla. Men det finns en frätande intensitet i den här filmen, dels på grund av Sven Nykvists fantastiska fotografikomponerade bilder, dels på grund av klippningen mellan historierna - till största delen består filmen av BB-kvinnornas återblickar på sina liv. Hur hamnade de här? Hade den här filmen visats linjärt från början till slut hade jag nog gäspat inom en kvart. Det gjorde jag i och för sig nu också, men det hade inte med filmen att göra.
Älskande par är utan tvekan en av de mest intressanta svenska filmer jag sett, och jag är övertygad om att jag kommer se den igen och kanske en gång till för att förstå vad den egentligen handlar om.

Jimmys betyg: 4

Kommentar: Jag skrev ett inlägg där jag mycket målande och intelligent beskrev behållningen med den här filmen. Tyvärr försvann det inlägget någonstans i sajberrymden och kvar finns endast ett förvånat "jaha". Därför känns det föga motiverande att återigen försöka återge min beundran över Mai Zetterlings fantastiska kvinnoskildring. Zetterling hade själv en 20-årig skådespelarkarriär i USA och Sverige bakom sig när hon regisserade denna, sin första, långfilm. Gio Petré, Gunnel Lindblom och Harriet Andersson spelar de tre kvinnorna som i början av filmen återfinns på ett barnbördshus. Filmen berättas därefter i återblickar och vi får följa dessa kvinnors öden som på olika sätt sammanflätas i varandra. Jan Malmsjö hoppar in emellanåt som en dansande clown och lyfter inte filmen särdeles mycket.

No comments: