Friday, March 28, 2008

Nr 24: Analys av ett mord

Originaltitel: Anatomy of a Murder (1959) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på SVT av Robert i Visby och Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.

Roberts betyg: 3

Kommentar: Det jag minns av den här är att jag uppfattade försvarsadvokatens ideligen återkommande protester i rättsalen som ifrågasättningar av samhällets rådande moral. Aha, tänkte jag. Flera gånger. Smart grepp. En klockren söndagsfilm med scones och te. Kanske en aning seg på sina ställen. Som en söndag.

Jimmys betyg: 3 +

Kommentar: Den här var bra. Så här åtskilliga veckor efteråt när jag försöker blogga om den är det ungefär det enda jag kommer ihåg. Filmen handlar om en rättegång och till skillnad från en hel rad amerikanska rättegångsfilmer som gjorts efter den här så sticker den ut genom
sin sofistikerade skarphet, sitt smått bittra tilltal och emellanåt humoristiska slagfärdighet. Analys av ett mord är en juridisk studie på drygt två timmar som egentligen aldrig blir tråkig. Den här var bra. Ja, det var den.

No comments: