Originaltitel: To Be Or Not To Be (1942) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy på Thoméegränd 24 B i Östersund och av Robert på Halsviksporten 3 på Styrsö.
Roberts betyg: 3+
Kommentar: Carole Lombard såg vi för drygt fem år sedan i Godfrey Ordnar Allt. Då spelade hon mot sin före detta make William Powell. När hon spelade in Att Vara Eller Icke Vara var hon gift med Clark Gable. Vad det verkar som lyckligt gift, med gård och djur. En natt i januari 1942 vinner hon en slantsingling, och i potten ligger flyg istället för tåg hem. Ping Ritchie Valens och Buddy Holly i La Bamba. Lombards plan kraschar och alla ombord dör. Gable förtvivlad, men gifter om sig två gånger innan han också dör 1960, och vill då begravas tillsammans med Lombard. Vackert som en film kan man tycka, och det blev det också, i form av Gable and Lombard från 1976. Den vill jag se.
Att Vara Eller Icke Vara är riktigt rolig redan från början. Doftar Mel Brooks i det stelt överdrivna satirspelet. Film om teater. Hamlet. Roligt att sufflören hjälper till vid den kanske mest kända repliken någonsin: "To be or not...”. Roligt med förväxlingar och lite nazifars, det är ju frigörande. Väldigt roligt, tycker jag - ja nästan roligast i filmen - när Tura, utklädd till Siletsky, vallas in i rummet där den verklige och döde Siletsky har placerats i en fåtölj. Det blir som ett fantastiskt mellanrum i tiden där, hjärnan går lite i spinn och det blir spännande på riktigt hur det ska gå. Det går såklart bra. Allt löser sig till slut.
Vet inte riktigt vad det är som gör att jag inte tycker att det är bättre än vad det är, fastän jag tycker att det är bra. Det stramt makabra påminner om Sju Hertigar, och den tyckte jag väldigt bra om. Kanske bara en sån dag.
”Heil myself!"
Jimmys betyg: 4-
Kommentar: Vi stänger Lubitschsäcken med den tredje och sista filmen han har i boken och nu blir det faktiskt bra på riktigt. De tidigare filmerna Tjuvar i Paradiset och Ninotchka har visat prov på regissörens subtila och sofistikerade humor men det är först nu som den blommar ut. Manuset är intressant även om intrigen kan tyckas lite överdådig och genomförandet lite farsartad. Ett teatersällskap i Warszawa blir indragna i polsk motståndsrörelse och spionage och utklädda till Gestapomän ska de försöka förhindra en nazistisk invasion av Polen. Att driva med nazism i allmänhet och Hitler i synnerhet har ofta visat sig fungera väl. Tänk t.ex. på Chaplins Diktatorn som av någon anledning inte är med i boken. Ibland kan det också vara ett rejält klavertramp som t.ex. i Mel Brooks Det Våras För Hitler. Det är för övrigt alldeles uppenbart att Brooks är influerad av Ernst Lubitsch men jag tycker nog att Lubitsch har något som Brooks saknar. Kanske är det just det som brukar refereras till som The Lubitsch Touch vad nu det är. Kanske att behålla en slags komisk värdighet, att inte passera gränsen för det snaskiga och vulgära. Att Vara Eller Icke Vara är en stilfull komedi som blev en bra början på 2018. Antagligen är jag mer tillåtande än dömande i mitt betyg men det känns roligare så.
No comments:
Post a Comment