Originaltitel: The Red Shoes (1948) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy på Thoméegränd 24 B i Östersund och av Robert på Halsviksporten 3 på Styrsö.
Roberts betyg: 4
Kommentar: Technicolorbalett på H.C. Andersens saga med samma namn. Live och trickfilm i samma korg; inga problem, tvärtom helt lysande och drömskt. Unga ballerinan Vicky handplockas av överhuvudet Lermontov. Det blir jorden runt, men han vill ha mer. Istället förälskar hon sig i kollegan och kompositören Julian. Då går stora hämndmaskineriet igång hos Lermontov. Finns det egentligen något bättre än en ordentlig svartsjukehistoria i kulturmiljö? När det liksom glöder i ögonen av missunnsamhet och munnen snörps i samklang med kort, hög andning. Uppfriskande snabba ryck i avskedsproceduren och så sitter han där nedsjunken i sitt elände med sina skyhöga krav, sitter där och dränker sig själv i oljig svärta med fimparna som små pyrande rökbomber i askfatet. Sitter där som en Öijerdikt och reser sig då och då ur sin misär för att slå sönder sig själv i spegeln.
Dock är balettsekvenserna det absolut bästa med den här rullen - utan dem skulle det blivit max 3-. Tror jag har varit på en enda balettföreställning i mitt liv, och det kan ha varit Svansjön i nåt baltiskt land, förmodligen Litauen, eftersom det är det enda baltiska land jag varit i, om man med baltiskt land menar Estland, Lettland och Litauen, och det är det jag menar. Fick jag välja skulle nästa föreställning vara De Röda Skorna.
Jimmys betyg: 4
Kommentar: Ett par trånga skor inledningsvis men efter att ha gått in dem en stund så sitter de perfekt. Ljuvlig 20 minuters fantasisekvens av H.C. Andersens balettstycke De Röda Skorna som tydligen skapade en trend i andra musikaler vi har sett de betydligt sämre En Amerikan I Paris och New York dansar. Konsten eller kärleken, detta kvalfyllda beslut som balettdansösen Vicky (Moira Shearer) slits emellan. Den demoniske producenten Lermentov (Anton Walbrook) å ena sidan eller älskaren Julian (Marius Goring) å andra. Precis som i sagan om flickan vars skor får henne att dansa till döds så kan det naturligtvis inte sluta bra. Men varför inte tänker jag? Varför kan hon inte både kunna gifta sig och fortsätta dansa? Antagligen för att det inte skulle bli någon bra film och i ett större perspektiv så är det väl just såna här konflikter som alla historier bygger på. Shearer, som här gör sin filmdebut, är övertygande i rollen som den talangfulla ballerinan som får möjlighet att att dansa för en hel värld, späd och oskuldsfull men ändå storslagen i dansnumren. Scenografin, fotot och koreografin är annars de starkaste beståndsdelarna i De Röda Skorna.
No comments:
Post a Comment