Tuesday, August 4, 2015

Nr 557: Gimme Shelter

Originaltitel: Gimme Shelter (1970) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 3+

Kommentar: Ett lysande exempel på att en dokumentär inte alls behöver ha några ambitioner att berätta vad som verkligen hände. Hur man nu gör det? Dokumentärbegreppet, eller genren känns lika stor och vid som antalet människor som använder det. I Gimme Shelter handlar det om att bygga upp en stämning med hjälp av Stones-framträdanden, hur de interagerar med publiken, främst då Mick Jagger. Låtar, dans, samtal, publik som springer upp på scenen och forslas bort av vakter. Detta varvas med material från klipprummet, där medlemmarna i bandet får titta och lyssna på filmade sekvenser från den förödande spelningen på Altamont utanför San Fransisco. Meta så det smäller om det. Bra! Bra! Bra grepp alltså. Och så bilder, långa sekvenser från Altamont med olika band och så går Stones på och Hells Angels gör sin grej och plötsligt är en snubbe mulad. Jag tyckte det var intressant att trots att det var 300 000 personer i publiken - eller kanske på området - så är materialet från konserten lika med vilken liten klubbspelning som helst. Eller i alla fall vilken liten utomhusfestival i vilken liten del av världen som helst. Känns bara som att det handlar om de första leden i publiken, och att resten bara är en stor massa nånstans i mörkret där bakom. Om de överhuvudtaget är där? Kan ju vara en fejk också? Man får ju aldrig se alla människor, får bara hänga med på en flygtur med evighetslånga ringlor av parkerade bilar. Var det överhuvudtaget något folk på Altamont? Det kan vara frågan i en ny konspirationsfilm. En ny dokumentär.

Jimmys betyg: 4-

Kommentar: Det kändes ju ganska självklart att se dokumentären Gimme Shelter direkt efter Performance. Och Bröderna Maysles skildring av Rolling Stones USA-turné 1969 som avslutas med den beryktade gratiskonserten i Altamont, San Fransisco, är egentligen mer en hårt redigerad performance än en rockdokumentär. Jag misstänker att avsikten var att göra en klassisk konsertfilm och turnéskildring men på grund av de kaotiska händelserna i Altamont där en person höggs ihjäl av de inhyrda Hells Angels-vakterna så blev filmen något helt annat. Dramaturgiskt är det skickligt uppbyggt då det klipps mellan Stones-medlemmarna i klipprummet som tittar på konsertscener och hur gratiskonserten planeras, promotas och genomförs. Scenen när Jagger spolar tillbaka och fryser bilden just när mordet sker är väldigt intressant. Lite meta liksom. Och som vanligt - vad är verklighet och vad är fiction? I den här filmen blir den diskussionen extremt tydlig. De filmade delarna från Altamont där 300 000 personer samlas och där Hells Angels är satta att sköta säkerheten känns som en skruvad motpol till Woodstock. Och den filmen ska vi se snart.

No comments:

Post a Comment