Wednesday, February 29, 2012

Nr 347: Metropolis

Originaltitel: Metropolis (1927) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet hos Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund.


Roberts betyg: 4

Kommentar: Fritz Lang levererar tysk expressionism (även om Lang var från dåvarande Österrike-Ungern, hmmm...) i tre delar; upptakt, mellanspel och furioso. Futuristiska staden Metropolis med klockor som har tio timmar, cityplanes och skytrains. Under jorden ligger Arbetarnas stad där människor slavar i takt bland ånga, kugghjul och gallergrindar. Ovan jord finns Sönernas klubb där de atletiska friluftsmänniskorna trivs och frodas. Härskaren över Metropolis är Joh Fredersen, vars son Freders kärar ner sig i en Maria som kommer upp från underjorden för att visa arbetarbarnen deras bröder och systrar. Freders beger sig ner i djupet för att leta efter Maria och upptäcker de fasansfulla villkoren under vilka människorna lever där. Ett uppror är i antågande. Uppfinnaren Rotwang är samtidigt bara timmar ifrån att färdigställa en maskinmänniska som genom en Frankensteindoftande process med bubbel och elektricitet får utseendet av Maria. Joh Fredersen ger henna uppdraget att förstöra relationen mellan arbetarna och Maria, för att undslippa revolutionen. Lite senare ger dock uppfinnaren otwang henne uppgiften att förgöra Metropolis, Joh Fredersen och hans son, eftersom Joh Fredersen tydligen norpat Rotwangs tjej Hel vid ett tidigare tillfälle. Resultatet av det dramat blev sonen Freder. Babels Torn gör ett gästspel och Maria magdansar männen till vansinne. De sju dödssynderna kommer ut ur sina koffertar och liemannen i skelettversion svingar sitt redskap. Maskinerna ska dö och översvämningen trycker upp alla barn och arbetare till överjorden. Det hela slutar med ett handslag mellan Joh Fredersen och en arbetare där sonen Freder är medlaren mellan hjärnan och händerna, nämligen hjärtat.
Grymma specialeffekter och symmetriskt bildspråk. Användning av Schufftanmetoden för scenerna med stora kulisser och människor.
Inte alls omöjligt att anledningen till att jag starkt lade märke till scenerna där arbetarna placerar stora visare på de platser där lampor lyser är för att Freddie Mercury gör just det i videon Radio Ga Ga, som innehåller scener ur Metropolis. Allt hänger ihop.


Jimmys betyg: 4


Kommentar: Det här är episkt! Metropolis känns på många sätt långt före sin tid, storslagen och avskalad, effektfull och enkel, futuristisk och konservativ, biblisk och mystisk... Som många andra filmer så höll den på att ruinera filmbolaget. Omklippningar, omredigeringar och restaureringar har präglat Metropolis historia och det finns mängder av populärkulturella referenser till filmen. Fritz Langs expressionistiska drama är och förblir ett mästerverk.

No comments:

Post a Comment