Thursday, June 25, 2009

Nr 125: Schindler's List

Originaltitel: Schindler's List ((1993) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på internet av Jimmy hos Therese på Genvägen 56 A i Östersund och Robert på Utlandagatan 2 i Göteborg.


Roberts betyg: 4

Kommentar: Förintelsefilé black and white. Motströmsgående flicka i rött enda färginslaget. Kattochråttaleken trappas upp. Finurliga gömställen kräver sofistikerade sökmetoder; stetoskopet letar hjärtljud genom takgolvet. Gevärskott på psykopatbalkong - allt han vill är att röra hennes ensamhet och därigenom sin egen. Oerhört stark skildring av kejsaren som har makt genom att benåda; hur spegelmakten finns hos Schindler som kan få kejsaren att avstå att döda - men bara ett ögonblick. Sen sitter kulan i lutpojkens bakhuvud. Kvinnoduschen - aldrig har iskallt vatten mitt i vintern känts så välkommet.
Vissa partier och scener är brutalt bra; nackskotten, balkongen, ankomsten till Auschwitz. Andra scener är lite påfrestande, särskilt på slutet när Schindler faller ihop och önskar att han sålt bilen för att rädda några människor till. Bra tänkt, på fotbollsspråk, men det väggspelet känns lite väl lättläst. Hellre en reflektion inuti bilen med frun, eller insidesröst.
Om jag inte minns fel fick alla högstadieelever se den här filmen när den kom. Det enda jag kom ihåg var att det skrevs en hel del namn på en skrivmaskin - och balkongskotten. Det är för mig en kärnscen; fullständigt begriplig i all obegriplighet - utrotningen blir ett beroende som måste näras. Ingen match att masskjuta och massbegrava. Vill ha ett tätt, intensivt fokus på nästa värdelösa huvud som ska splattras. Efteråt det korta, djupa lugnet. Spegling.

Jimmys betyg: 5-

Kommentar: Oskar Schindler var en tysk kapitalist, medlem i nazistpartiet, som utnyttjade judisk arbetskraft för att profitera på kriget. Det framkommer i filmen, jodå, men det överskuggas av det faktum att han faktiskt räddade livet på 1100 judar. Se där, även en nazistisk kapitalist har ett samvete. Eller? Vad Steven Spielberg inte väljer att berätta är att Schindler mottog många mutor av polska judar för att de skulle hamna på hans lista och därmed slippa den sista utposten, Auschwitz. Han berättar inte heller historien om Schindlers fru Emilie som var en drivande faktor, kanske den främsta anledningen till att hennes make räddade så många judiska liv. Man kan gott och väl fråga sig hur god Oskar Schindler egentligen var. Filmen skulle kunna nyansera honom ännu mer men då med stor risk att tappa i moralisk tydlighet. Jag skulle inte ha något emot det. Tvärtom. Filmens stora behållning, enligt min mening, ligger inte i den sentimentala och väldigt förfinade berättelsen om Oskar Schindler, snarare ligger filmens absoluta styrka i den dokumentära hållningen, i fotot, i regin, i spänningen och skräcken, i obehagliga nyckfullheten och godtyckligheten skickligt fångad av Ralph Fiennes som spelar den brutala officeren Amon Goeth, filmens kanske starkaste rollprestation. Ur det perspektivet råder det inga som helst tvivel om att Schindler's List är av de bästa filmerna jag har sett.

No comments:

Post a Comment