Monday, February 16, 2009

Nr 92: Meshes Of The Afternoon

Originaltitel: Meshes Of The Afternoon (1943) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube av Jimmy i Östersund och Robert på Utlandagatan 2 i Göteborg.

Roberts betyg: 5-

Kommentar:

-->1:a varvet: En kvinna plockar upp en ros från uppfarten utanför sitt hem. Hon ser ryggen på en man som försvinner runt hörnet längre fram. Kvinnan går upp för trappan till ytterdörren, knackar på och känner på dörren som är låst. Hon tar upp en nyckel ur sin handväska, tappar nyckeln som studsar ner för trappan. Kvinnan springer efter, får tag på nyckeln och går upp till dörren igen, låser upp och går in. På golvet i hallen ligger en tidning. Gardinerna är fördragna. På köksbordet finns en kopp och en kniv instucken i en halv brödlimpa. Kniven ramlar ur limpan. I trappan till övervåningen står en telefon, luren är av. Kvinnan går förbi telefonen upp till sovrummet. En gardin fladdrar fastän fönstret ser ut att vara stängt. En obäddad säng. En grammofon med en skiva som snurrar. En arm lyfter av pickupen på grammofonen. Nedför trappan till bottenvåningen. En tom fåtölj. Kvinnan sätter sig i fåtöljen, lägger rosen i knät. Närbild på ett öga som tittar in i kameran. Vy ut mot uppfarten genom ett fönster. Närbild ögat igen, stängs som i slummer. Vy mot uppfarten, en skugga faller. Närbild ögat, en skugga rör sig över ögonlocket. Vy mot uppfarten. Bilden dras bakåt genom ett rör, på uppfarten syns ryggen på en gående människa i svart kappa, med en ros i handen. Klipp till utanför, kappmänniskan vänder sig om och har en spegel till ansikte. Kvinnan kommer springande. Kappmänniskan försvinner bakom hörnet. Kvinnan stannar vid trappan.
2:a varvet: Kvinnan går upp för trappan. Hennes ansikte kommer i bild. Hon tittar på några blommor i en blomlåda på terrassen utanför dörren. Bild inifrån huset, kvinnan öppnar ytterdörren. Det blåser lätt i hennes hår. På golvet ligger tidningen. I trappan ligger kniven. Kvinnan går förbi kniven och springer i slow motion upp till övervåningen. Hon tar sig genom en gardinslöja in i sovrummet. Vinden i hennes hår. En avlagd telefonlur på kudden. Hon drar undan täcket, där ligger kniven. Kvinnans spegelbild i knivbladet. Kvinnan lägger för täcket igen och lägger luren på telefonen. Hon dras baklänges genom slöjan igen och hamnar på rygg över trappräcket. Hon klättrar, svävar ner för trappan och kommer ut genom ett valv. Bild på vardagsrummet på bottenvåningen. I fåtöljen sitter kvinnan och sover. Grammofonen med skivan som snurrar. Kvinnan svävar ner och lyfter bort pickupen. Kvinnan betraktar sig själv i fåtöljen. Hon går fram till fönstret, lägger högra handen på rutan och tittar ut. Där ute på uppfarten kommer kappmänniskan med rosen skyndande med kvinnan efter sig. Klipp på kvinnan i fönstret, hon har båda händerna mot rutan. Kappmänniskan försvinner bakom hörnet. Kvinnan stannar upp vid trappan.

3:e varvet: Kvinnan tar ut en nyckel ur munnen, håller den i sin öppna högra hand. Bild inifrån huset. Ytterdörren öppnas, kvinnan kommer in, det blåser i håret. Gardinerna är fördragna, kappmänniskan går förbi med en ros i handen, går upp för trappan till övervåningen. Kvinnan kryper upp för trappan, kastas mot väggarna på vägen upp. Hon ser kappmänniskan gå in i sovrummet. Kvinnan häver sig upp över trappräcket. Kappmänniskan lägger rosen på kudden i sängen och tittar med spegelansiktet ut mot trappan. Kvinnan blundar. Kappmänniskan klipps bort. Kvinnan klipps upp och ner i trappan. Närbild på kvinnan. Kniven på kudden, men i vardagsrummet. Kvinnan sover i fåtöljen. Kvinnan drar undan gardinen till fönstret och tittar ut. På uppfarten kommer kappmänniskan med rosen. Kvinnan kommer springande efter. Kappmänniskan försvinner bakom hörnet. Kvinnan stannar vid trappan. Kvinnan i fönstret tar ut en nyckel ur munnen och håller den i vänster handflata. Nyckeln förvandlas till kniven.

4:e varvet: Bild inifrån huset. Kvinnan kommer in genom ytterdörren med kniven, lägger den mot sin vänstra axel. Vid köksbordet sitter två kvinnor. Kvinnan med kniven går fram och lägger den på bordet. Den förvandlas till en nyckel. Kvinnan sätter sig vid bordet. Det sitter nu tre kvinnor vid bordet. Den ena kvinnan blundar och för sin högra hand längs halsen ner mot bordet. Hon plockar upp nyckeln och håller den synlig i handflatan innan hon drar handen ur bild. Nyckeln klipps ner på bordet igen. Den andra kvinnan för sin högra hand längs halsen ner mot bordet. Hon plockar upp nyckeln och håller den synlig i handflatan innan hon drar handen ur bild. Nyckeln klipps ner på bordet igen. Den tredje kvinnan tittar på de båda andra kvinnorna, tar upp nyckeln och vänder sin handflata uppåt. Den är svart och nyckeln förvandlas till kniven. De båda andra kvinnorna håller upp sina högra händer för ansiktet. Den sovande kvinnan i fåtöljen rör sig oroligt. En kvinna med någon form av spegelbollsglasögon vänder sig om i stolen och har kniven i sin högra hand. Hon reser sig från stolen och står utomhus. Hon går på en strand med havet i bakgrunden, genom gräs, på uppfarten och på mattan i vardagsrummet. Hon står över den sovande kvinnan i fåtöljen och för kniven mot hennes hals. Kvinnan i fåtöljen vaknar och ser sin man stå över henne. Hon håller upp sin högra hand för ansiktet. Mannen sträcker fram sina båda händer mot kvinnan som tar dem och ställer sig upp. Mannen har en ros i handen, går till telefonen i trappan, lägger på luren, tittar tillbaka mot kvinnan och fortsätter sen upp mot övervåningen. Kvinnan följer efter. Innan hon går upp tittar hon på köksbordet. Där finns koppen, limpan och brödet. Mannen lägger rosen på kudden i sängen och tittar ut mot trappan. Kvinnan kommer upp och går in i sovrummet. Hon ser rosen på kudden. På sängbordet står ett askfat med en fimp i. Där står också en spegel i vilken mannens ansikte syns. Mannen tar upp spegeln. Kvinnan lägger sig i sängen bredvid rosen. Mannen sätter sig i sängen och smeker kvinnan. Närbild på kvinnans mun. Mannens ansikte. Rosen förvandlas till kniven. Närbild på kvinnans öga som sneglar neråt. Kvinnan tar upp kniven och skär sönder bilden där mannens ansikte är. Bakom bilden finns havet. Spegelskärvor ramlar ner i vattenbrynet, vågor sköljer över dem. Mannen kommer gående på uppfarten, går upp för trappan till ytterdörren. Han plockar upp rosen som ligger på marken. Han låser upp och går in. På golvet ligger tidningen och spegelskärvor. I fåtöljen sitter kvinnan livlös med en skärva i handen och blod ur mungipan. Död verkar det som. End.
-->
Voodooprästinnan Maya Deren presenterar tillsammans med sin man Alexander Hammid en drömsk stumfilm som cirkulerar runt sig själv med ändringar i varje varv. Det steriliserade soundtracket är gjort av japanen Teiji Ito. Jag slår upp meshes och det handlar om nät, garn, snaror. Jag fastnar. Tittar om och om igen. Vissa scener är underbara; slow motion uppför trappan, kameratilt i trappan, skuggorna mot muren, havet över skärvorna. Mannen och kvinnan i huset, ögat, kniven och fönstret länkar mig till Den andalusiska hunden, men Meshes känns skarpare, luftigare. Den här filmen är för mig en detaljerad karta över de gränslösa områden i människan som breder ut sig i skarven mellan ögonblicken. Den här filmen är en nära vän till Tranströmers Preludium, men jag tror aldrig de har träffats.

Jimmys betyg: 5-

Kommentar: Jag får kraftiga vibbar från Den Andalusiska Hunden när jag ser den här avantgardistiska kortfilmen av Maya Deren och maken Alexander Hammid. Dock berör den långt mycket vackrare och intressantare Meshes Of The Afternoon mig starkare än Buñuels film femton år tidigare. Maya Deren, som själv är med i filmen, ägnade sig tydligen även åt dans vilket är tydligt i filmen. Rörelserna är nästan koreograferade och flyter vackert mellan de rytmiska klippen. Skuggteknikerna är makalösa, som att skuggorna ges ett eget liv. Vad handlar filmen om då? Ja, säg det. Att gissa på att filmen avspeglar en slags dröm är kanske inte den mest avancerade gissningen men jag anar något mycket djupare än så. Man skriver på olika ställen att det är en av de första filmerna som kopplar ihop en kvinnas erfarenhet av att förlora kontrollen med en lugn och harmonisk hemmamiljö. Deren filmade för övrigt i sitt eget hem som avspeglas både som ett fängelse och som vardagens tunga ankare. Meshes Of The Afternoon är ett imponerande konststycke som väger tungt när filmteknikens bokslut ska skrivas.

No comments:

Post a Comment